تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دهه پنجم انقلاب اسلامی

يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۹ ب.ظ

دهه پنجم انقلاب اسلامی

9 شهریور 1394 - لانه سابق جاسوسی 

تیتر یک - استاد حسن عباسی عصر دوشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در لانه سابق جاسوسی به تحلیل مسائل روز پرداخت.

کار‌شناس مسائل استراتژیک گفت: در سال‌های آخر دهه چهارم هستیم و خوب است ارزیابی کنیم ببینیم اهدافی که مد نظر دهه چهارم بوده، محقق شده یا نه. در ۱۳۸۷ در سی امین سالگرد انقلاب اسلامی‌رهبر معظم انقلاب دهه چهارم انقلاب اسلامی‌را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند، امروز هفت سال از این دهه گذشته و دو سه سال دیگر تا پایان آن فرصت باقی است.

وی ادامه داد: در تاریخ بشر کمتر پیامبری چنین فرصتی داشته که حدود ۳۷ سال حکومت کند و مردم امکان این را داشته باشند که برای تحقق و اقامه دین تلاش کنند، در دوره ائمه نیز حضرت علی (ع) استثنائا فرصتی سه چهار ساله پیدا کردند که حکومت داشته باشند حکومتی که محدود به‌‌ همان سه چهار سال کوتاه شد، که در آن سال‌های کوتاه هم سه تا چهار جنگ به ایشان تحمیل شد یعنی به طور متوسط سالی یک جنگ و بعد هم که ایشان شهید شدند. عملاً تجربه‌ای که مربوط به دوران انبیا و هم چنین ائمه اطهار ما است تجربه محدودی است. برای اولین بار است با این ساز و کار انقلابی به نام اسلام رقم خورده که الهام بخش بوده و ۳۷ سال تجربه داشته. کم و بیش شاهد تلاش‌هایی که در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد تا فعالیت‌های این انقلاب را خنثی کنند هستیم. خوب است که ما بدانیم در متن چه تحولاتی قرار داریم.

عباسی خاطرنشان کرد: دهه چهارم عمر انقلاب اسلامی‌دهه‌ای بود که دو نکته کلیدی در آن مطرح شد، یکی پیشرفت و عدالت و دیگری نظام سازی. که هر دوی این مسائل به دلیل کاستی‌هایی که دولت‌ها در انجام این چشم انداز‌ها و افق‌ها داشتند و دارند با کاستی‌هایی روبه رو شده است. رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان دانشگاه کرمانشاه در مهرماه، فرآیند نظام سازی در دهه نظام سازی و چارچوب‌های مربوطه را تشریح کردند.

وی اضافه کرد: سخنگوی قوه قضاییه خبری را اعلام کردند که در بررسی از بندی که یکی از فرزندان مسئولان که چند روز روانه زندان شده بود، تعدادی سکه، یک موبایل و سیم کارت به دست آمده است. من فکر می‌کردم این هفته دکتر سلام می‌خواهد چه محوری داشته باشد، که مشخص شد. اگر فقط به سخنان پدر این فرد در هفته‌های اخیر مراجعه شود، نسبت به شعار عدالت در این دهه و سخنان خواهر این فرد که روزگاری نماینده مجلس بود و در کمیته المپیک هم مسئولیت داشت، می‌بینیم فقط در ده روز گذشته با رسانه‌های ضد انقلاب از این استعاره استفاده می‌کردند که ما‌‌ همان طوری که قبل از انقلاب با شاه مبارزه می‌کردیم، شرایط امروز هم این جوری است. در زندان‌ها کسانی هستند که مثل‌‌ همان روز تحت فشارند.

این استاد دانشگاه افزود: سی و هفت سال از انقلاب می‌گذرد افرادی که پیرامون امام راحل بودند یا فرزندانشان به جرم اختلاس و مسائل دیگری با این فشاری که به دستگاه قضایی وارد شد محاکمه می‌شوند. بعد که به زندان می‌رود یک مشت سکه همراهش است که سؤال این است که سکه‌ها در زندان به چه دردی می‌خورد؟ خواهرش به عنوان دختر یکی از مقامات اصلی نظام مصاحبه می‌کند که بی‌عدالتی است و اینجا عدالت وجود ندارد، زندان‌ها مثل زندان‌های زمان شاه است. بله ممکن بود در زندان زمان شاه دزد و مال مردم خور را بگیرند. امروز هم ممکن است‌‌ همان افراد را بگیرند. هنوز بعد از سی و هفت سال ما در تلاش برای عدالت مشکلاتی داریم، هنوز پرداختن به اینکه فرزندان مقامات حکومت و کسانی که چنین نسبت‌هایی دارند با بقیه مردم هم سنگ و هم تراز هستند در زبان بسیاری از افراد لکنت به وجود می‌آورد. در مطالبه عدالت به تعبیر رهبر معظم انقلاب شرایطی پیش می‌آید که خود مطالبه عدالت هزینه‌مند می‌شود، نشریه باشد می‌بندند، مجموعه دیگری باشد، برخورد می‌کنند. چرا چون اسم‌هاشمی‌می‌آید. موضوع عدالت است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد شاخص در نظام ابا دارند که بگویند امروز الگوی مورد نظر برای ما شخص رهبری است که هیچ‌گاه فرزندانش در رسانه‌ها دیده نشده‌اند، هیچ‌گاه فرزندان دختر و پسر ایشان مسئولیت نداشتند. سال ۱۳۷۹ در یک جلسه‌ای یکی از علما که شاهد عقد دختر رهبر معظم انقلاب بود تعریف می‌کرد که همه موارد خواستگار دختر ایشان حل بود اما رهبر انقلاب موضوعی را به عنوان شرط مطرح کردند و فرمودند: «مادامی‌که من رهبر هستم شما فعالیت اقتصادی نباید داشته باشید». جامعه که نمی‌گوید فردا چنین جوانی خودش لیاقت و نبوغ و شایستگی داشت فردا جامعه می‌گوید که این‌ها دستشان رسید، ما امکانش را نداشتیم، این‌ها پسران رهبری بودند، دامادهای رهبری بودند، دختران شخص رهبر بودند، عروس‌های شخص رهبری بودند.

عباسی یادآور شد: سیره و روشی که از شخص امام مسلمین امروز در جامعه ما جاری و ساری است بعد از ۲۵ سال که از رهبری ایشان می‌گذرد که فرزندان ایشان در رسانه‌ها جلوی چشم مردم نیستند، امتیازهای ویژه ندارند، نهایتاً فعالیت آموزشی، فعالیت علمی، فعالیت اجتماعی. اما در حیطه عدالت بعضی از رفتار‌ها و ساز و کار‌ها را از بعضی از فرزندان بزرگان در نظام می‌بینیم که دردناک است، مسئله، مسئله جناحی و سیاسی نیست. حکیمی‌که یک روزی در قم فرمود کارکرد دین یک کلمه است قسط. یعنی سهم هر کس هر چه است به او پرداخت شود. عدل ما قبل آن است یعنی هر چه سر جای خودش که لیقوم الناس بالقسط، همه مردم قیام کنند به قسط. اگر جامعه اسلامی‌خواصش قوام به قسط نبودند و عوامش قیام به قسط نکردند، یعنی اینکه سهم هر کس هر چه هست به او پرداخته نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: وقتی که می‌خواهیم بدانیم دین پیاده شده یا نه، ببینیم قسط اقامه شده یا نه، اگر قسط اقامه نشده بود پس هنوز دین پیاده نشده، اگر که قسط اقامه نشده بود توسط عوام و توسط خواص ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. اگر همه عوام قیام به قسط نکردند و اگر خواص جامعه قوام به قسط نبودند نتیجه می‌شود اینکه مسائل به تعارف می‌گذرد. در حکومت یک مقام مسئولی پسرش هزار و یک کار می‌کند بعد باز تحت پوشش و عنایات و الطاف خاصه ابوی قرار می‌گیرد، وقتی در موردش حرف بزنی سیاسی و جناحی می‌شود. دختر او هر چه دلش بخواهد نسبت به اسلام و انقلاب و این‌ها می‌گوید چون دختر فلان کس است. خیلی از بزرگان ابا دارند که به این فرد بگویند که این چه وضعش است؟ همین خانواده‌ای که ازش اعلام برائت نمی‌کنید وقتی به زندان می‌رود با خودش یک مشت سکه می‌برد که به چه درد بخورد؟

کار‌شناس مسائل استراتژیک یادآور شد: اگر خواص جامعه قوام به قسط نبودند، سکوت کردند، از عوام چیزی برنمی‌آید، وقتی می‌بیینند خواص این کار را نمی‌کنند، عوام ساکت می‌نشینند. وقتی قسط به عنوان کارکرد اصلی دین مشخص نشد و جا نیفتاد و محقق نشد، عدل محقق نمی‌شود و وقتی عدل محقق نشد اولین اتفاقی که می‌افتد این است که ما به رسالت انبیا عمل نکرده‌ایم و پشت کردیم.

عباسی افزود: انقلابی به نام اسلام شد و کارکرد این انقلاب اسلام بود اما بعضی سعی کردند اجازه ندهند انقلاب اسلامی‌به اهدافش برسد، در یک چنین شرایطی که دو سه سال دیگر بیشتر از دهه عدالت و پیشرفت نمانده، چرا امروز می‌رویم سراغ دهه پنجم؟ شاید لازم بود ما قبل از آن دهه گفتمان سازی می‌کردیم نیروهای انقلاب خودشان را آماده می‌کردند که شعارهای امام روی زمین نماند. در سال ۱۳۸۸ فتنه‌ای رخ داد و یک جناح سیاسی رفت به سمت دشمن، فشار آورد که تحریم کن، تهدید کن، سندش هم حرفی که مایکل لدین دو هفته پیش منتشر کرد. مایکل لدین عضو جریان افراطی نئوکان‌ها در حزب جمهوری خواه ایالات متحده و از اعضای اسبق شورای امنیت ملی ایالات متحده است و کسی که پانزده سال است می‌نویسد امروز حمله کنید به ایران، فردا حمله کنید. همین‌ها بودند که فشار آوردند و آمریکا حمله کرد به عراق و افغانستان،‌‌ همان موقع این حرف‌ها را می‌نوشت. این فرد چند روز قبل نامه‌ای را منتشر کرد که سران یک جناح سیاسی که اتفاقاً مورد حمایت آقای‌هاشمی‌و دیگران هم بودند، نامه‌ای به امریکایی‌ها نوشتند که شما کشور را تحت فشار قرار دهید، ایران دنبال اتمی‌و دنبال چه و چه است. اصل متن انگلیسی را ببینید فاجعه است.

وی اظهار داشت: در کشوری یک گروه و جناح سیاسی که در قدرت حضور پیدا می‌کند و حضور دارد، تایید صلاحیت می‌شود، خودش را به رای می‌گذارد، می‌رود با دشمن این ملت می‌بندد که فشار بیاورید به این ملت تحریم کنید، تهدید کنید، بعد چهار پنج سال افراد‌‌ همان جناح سر کار می‌آیند بیست ماهی می‌نشینند لبخند می‌زنند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برداشتیم. چه کسی رفت این تحریم‌ها را فشار آورد که بر ملت وارد کنند و گفت ایران سلاح اتمی‌دارد؟ عدالت یعنی اینکه هر کس سر جای خودش باشد، کسی که اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ندارد کسی که اعتقاد به دشمنی ایالات متحده ندارد، کسی که اعتقاد به دشمنی استکبار جهانی و اروپا و غرب با اسلام ندارد، کسی که دغدغه‌اش نیست که این‌ها قرآن می‌سوزانند و دغدغه‌اش نیست که این‌ها اعتقادی به خدا ندارند، دغدغه‌اش نیست که سال گذشته دیوید کامرون می‌آید جلوی دوربین‌ها از اینکه کشور انگلیس هم جنس بازی را در همه استان‌هایش پذیرفته اظهار خوشحالی می‌کند و در سال ۱۳۹۴ ایالات متحده برای همه ایالات‌هایش این قانون را نهایی می‌کند، به انبیا توهین می‌کنند، برای پیامبر ما این مقدار در وجهه تمسخر کاریکاتور طراحی می‌کنند، فیلم سینمایی مستهجن می‌سازند، این را دشمن نمی‌دانیم، بعد می‌گوییم ما از خط امام و یاران امامیم، همراه امامیم.

عباسی گفت: امام (ره) نگاهش این بود که امریکا شیطان بزرگ است، این استکبار جهانی است، تروریست بالذات است، این یک جامعه فاسدی است که‌ام الفساد قرن است. آرمان‌های امام را تحریف می‌کنند. بعد خودشان را یاران امام می‌دانند. چه کسی رفت با این آمریکا بست؟ چه کسی با این آمریکا نشست و برخواست داشت؟ اسنادی که امروز توسط مایکل لدین و دیگران منتشر می‌شود حکایت از این دارد که عناصری از یک گروه سیاسی و حزب سیاسی و جناح سیاسی در ایران که در حد وزیر هستند، همه چیز توسط این‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: چه طور می‌شود یک کشوری انقلاب می‌کند و یک کشوری به نام ایالات متحده از این شاکی است که چرا انقلاب کردید، و از زیر سلطه و سیطره بیرون آمدید. بعد همین کشور هزار و یک توطئه می‌کند جنگ را به این ملت تحمیل می‌کند، کودتا می‌کند، هواپیمای مسافربری را می‌زند، هزار و یک فسق و فجور می‌کند، ده‌ها هزار قرارداد تجاری این کشور را با کشورهای دیگر به هم می‌زند. تا سال ۱۳۸۶ که خزانه داری آمریکا گفته بود ۲۵ هزار قرارداد. از ۱۳۸۶ تا سال ۹۲ را اعلام کرده بود که دو برابر آن دوره یعنی حدود ۵۰ هزار قرارداد تجاری را به هم زدند. نزدیک ۱۰۰ هزار قرارداد تجاری ایران با کشورهای دیگر را به هم زدند، به این ملت فشار آوردند، اذیت کردند، هر کاری که تصورش را بکنید انجام دادند. ۳۷ سال جنایت و خیانت و مسائل این چنینی را انجام دادند. همین‌ها که رفتند ۲۲ ماه نشستند پای میز مذاکره آن هم برای اینکه ۲۵ سال آینده حق ندارید در انرژی اتمی‌به هیچ چیز برسید حرفشان این است که نباید مرگ بر آمریکا بگویید، این دشمن نیست. قطع نامه ۲۲۳۱ دوره اولش ده سال است آنچه که در قطع نامه آمده و در چارچوب‌های مربوطش وجود دارد این است که ۲۵ سال کنترل می‌کنند. ربع قرن شما متوسط ۲۰ تا ۲۵ سال است چشمتان را باز کنید، هر ۵۰ سال یک دوره نسلی می‌گذرد، ملت ما محروم شده از انرژی اتمی‌برای سوخت ۳. ۷ درصد. خودمان توانستیم در اراک در حد ۳۰۰ کیلو به بالا‌ترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنیم، همه کار‌ها را انجام دادیم، به ما گفتند آنجا را پر بتن کنید. من اگر پیشرفت را، آن مدلی که خودم ساختم بخواهم، چرا تو به زور می‌خواهی مدل پیشرفته را به من بدهی؟ بعد از این تحت عنوان پیروزی یاد می‌کنیم.

عباسی ادامه داد: یک جناح سیاسی اون طوری که مایکل لدین می‌گوید به استکبار جهانی گفتند تحریم کن، فشار بیاور، تهدید کن. ممکن است بگویند یک گروهی سبز بودند، یک گروهی بنفش، یک گروهی اصلاح طلب، یک گروه اعتدال گرا این‌ها فرقی با هم ندارند همه یک گروه هستند، همه یک مجموعه هستند. صد‌ها نفرشان امروز در وی او‌ ای و بی‌ بی سی فارسی، زن‌ها و دخترانشان روسری‌هایشان را برمی‌دارند، جوایزشان را گرفتند و دارند علیه اسلام و نظام حرف می‌زنند، مرد‌هایشان رفتند صورتشان را تراشیدند، کراوت انداختند. تعارف نداریم صدر اسلام هم همین تعارف‌ها بود چون این‌ها همراه پیامبر بودند نتیجه‌اش این بود که علی (ع) ۲۵ سال خانه نشین شد و بعد آن فجایع رخ داد، بعد امام حسین آن گونه شهید شد، ادامه پیدا کرد تا امام دوازدهم که به غیبت کبری رفتند. قسط اقامه نشد و علی (ع) شهید مطالبه عدالت خودش شد.

آیا پیشرفت محقق شد؟ برای پیشرفت ستادهای تحول در همه وزارتخانه‌ها به وجود آمد، تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها ستاد تحول راه انداختند؛ تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تحول بنیادین در وزارت علوم، نقشه علمی، تحول بنیادین در دستگاه قضا، تحول در رسانه، تحول در هنر، اقتصاد همه موارد. حال باید ببینیم این تحول به کجا رسیده.

وی ادامه داد: نکته بعدی برای فرآیند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، رهبری یک بار در دانشگاه فردوسی مشهد و در موارد دیگر و بعد در دیدار مسئولین، مدام فرمودند که مسئله از دید من توسعه نیست بلکه پیشرفت است. توسعه و نظریه‌های توسعه که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعلام کرده، نظریه‌هایی هستند که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند. اعتراض ایشان به این است که نظریه‌های توسعه کنار گذاشته شود و روی نظریه‌های پیشرفت کار شود. در تغییر گفتمان رهبر معظم انقلاب و گفتمان رسمی‌نظام جریانی راه انداختند، از دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تشخیص تحت عنوان جریان توسعه. چرا با کلمه توسعه مشکل داریم؟ معنای آن در بنیان‌های نظری یعنی در فضای جهانی شدن نباید مستقل باشد و بر اصل وابستگی تاکید دارد، یعنی تبدیل شدن به یک دوبی بزرگ.‌‌ همان طور که شاهد هستید در دوبی بزرگ‌ترین آسمان خراش‌ها با بهترین اتومبیل‌ها و بهترین سطح زندگی وجود دارد، اما بطری آب خوردنشان هم غربی‌ها باید تامین کنند. برای ایران نیز همچنین چیزی را می‌خواهند، اینکه تولید داخلی نداشته باشید و صنعت هواپیمایی خط تولید هواپیما نداشته باشد، چون هواپیما‌هایش سقوط می‌کنند، کشت میوه برای مصرف بیش از حد آب نداشته باشد. در صنعت اتمی‌نیز این طور که سازمان ملل گفته نیروگاهی که خودمان در اراک ساخته‌ایم را پلمپ می‌کنیم و با چین قرارداد می‌بندیم تا‌‌ همان نیروگاه آب سنگین را برایمان بسازد. چرا تولید ما قبول نیست؟

عباسی یاد آور شد: دشمن حتی هواپیماهایی را برای بمباران یا جاسوسی به مرزهای ایران فرستاد، مثل آرکیو ۱۷۰ که نیروهای سپاه آن را گرفتند. یا هواپیمایی که از جانب اسرائیل به مرزهای غرب کشور نزدیک شده و نیروهای سپاه آن را زدند و یا هواپیمای ایگل را که آمریکا به جنوب ایران فرستاد و از سوی نیروی دریایی کشور نابود شد اما به این‌ها نیز اکتفا نکردند و ویروس استاکس نت را فرستاد و باعث شد سانتریفیوژها با دور بسیار تندی بچرخند و ذوب شوند و خسارات میلیاردی به بار آورد. همه این اقدامات تنها یک هدف داشت آن هم گرفتن تولید از ایران و ایجاد وابستگی.

وی با تاکید بر شعار انقلابی ایران یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی‌خاطر نشان کرد: طرف غرب استقلال ایران را نشانه رفته است. مسئولان داخلی نیز با اشاره به اینکه توافق به سرانجام رسیده است و سرمایه گذاری خارجی در کشور رونق خواهد گرفت، بیشتر به درک این مفهوم به ما کمک می‌کند که ما هنوز نتوانستیم روی سرمایه گذاران داخلی خوب کار کنیم و در این امر ناتوان بودیم. چه برسد به اینکه بخواهیم روی سرمایه گذاران خارجی حساب باز کنیم.

کار‌شناس مسائل استراتژیک گفت: مسئولان به ازای بیکار کردن مردم خود که نتوانستند فرصت شغلی برایشان ایجاد کنند، اعلام می‌کنند تورم را نقطه به نقطه کاهش داده‌اند. باید عرض کنم تورم در شرایط کنونی با رکود مسکن و صنعت و خیلی چیزهای دیگر معلوم است که باید کاهش قابل لمس داشته باشد، وقتی در هیچ عرصه‌ای معاملات صورت نگیرد و رکود در همه جا قابل لمس باشد حرف زدن از کاهش تورم باید هم حرف ساده‌ای باشد. چیزی که دانشجوی ترم اول اقتصاد هم آن را به سادگی می‌فهمد.

وی اضافه کرد: در هفته دولت به افتتاح و تاسیس یک پروژه که از جانب خود دولت باشد نرسیدیم. هر چه هست یا برای کار‌ها و پروژه‌های عمرانی دولت قبل است یا قرارگاه خاتم و سپاه مسئول انجام و احداث پروژه‌ها هستند. گویا الگوی این عزیزان عربستان، امارات و قطر است و چیزی که ما از مصاحبه‌های آنان دریافتیم این است که مردم ببینند عربستان کاری به مسائل استراتژیک و اسرائیل ندارد و ۷۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. پیشرفت در یک کشور یعنی لبو فروش و راننده تاکسی در سیاست دخالت نکند و سیاست را از کف خیابان جمع کنند. ببینید چه طور انقلاب را می‌زنند.

عباسی ادامه داد: این در حالی است که وزیر ارشاد نامه می‌زند هیچ رسانه‌ای درباره توافق نباید حرفی بزند، پس مدعیان آزادی بیان این گونه آزادی را تفسیر می‌کنند.

وی با اشاره به معنای توسعه غربی گفت: توسعه به معنایی که طرف غربی می‌گوید،‌‌ همان وابستگی است که اگربرای کشورت تهرانی مقدم باشی در وزارت دفاع برای کشورت موشک بسازی یا احمدی روشن باشی و در نیروگاه هسته‌ای این دانش را بومی‌سازی کنی به راحتی کف خیابان تو را خواهند کشت، چرا که هدف تو استقلال و ایستادن روی پاهای خودت بوده است. نه سال پیاپی در دیدار رهبری با اساتید دانشگاه ایشان یک روایت را تکرار کردند العلم سلطان. یعنی علم سلطه می‌دهد و اگر شما به این علم دست پیدا نکنید دیگران به آن خواهند رسید و بر شما مسلط خواهند شد. نه سال پیایی شاه‌بیت رهبری در دیدارهای ماه رمضان همین بود و ما همچنان به آن پی نبرده‌ایم تا جایی که مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سندهایی صادر می‌کند و در صفحه ۷۸۲ آن تاکید می‌کند الگوی مطلوب توسعه جمهوری اسلامی‌می‌تواند مکتب نهادگرایان و نئوکینزی‌ها باشد.

ایشان گفت: نظریه نئوکینز‌ی‌ها فروپاشیده است و در ایالات متحده هزار مجلد طی هشت سال و نیم گذشته بعد از آغاز موج اصلی فروپاشی اقتصادی جهان با موضوع اینکه یکی به داد ما برسد، چاپ شده است. یعنی اقتصاد به افول خود رسیده است و از دست کسی کاری برنمی‌آید. ما نیز این هزار مجلد را به شکل کتابخانه دیجیتال و یک DVD به همراه کتاب راهنما برای همه مسئولان کشور فرستادیم که هم اکنون روی وب سایت رسمی‌به اسم کدآمایی موجود است.

عباسی اضافه کرد: مبنای نگرش برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت نیست بلکه الگوی توسعه مطلوب است که بر مبنای نظریات مینارد کینز است. مسئولان دولت می‌گویند اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کنند و این یک دروغ بزرگ است. سند من برای این دروغ این است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مصاحبه خود با تلویزیون می‌گوید مبنای برنامه ششم، کتاب شخص آقای رئیس جمهور در حوزه مسائل مربوط در تشخیص مصلحت نظام است. کتابی که بعد از حدود ۷۸۰ صفحه که یک آیه قرآن و حدیث و نظر امام و رهبری در آن نیست و در صفحه ۷۸۲ پس از نظرات افراد غربی با عقاید پوسیده می‌گویند الگوی توسعه مطلوب، الگوی مینارد کینز است. محتوای کتاب چهارم مبانی توسعه این بود که برای ایران استقلال معنی ندارد و باید در نظام سلطه ذوب شویم. همین حرف را وزیر امور خارجه سال گذشته در دانشگاه تهران زد.

وی ادامه داد: ظریف زمانی که دانشجویان از او پرسیدند چرا در مقابل غرب کرنش می‌کنید گفت: آن‌ها سلاحی دارند که همه چیز را نابود می‌کند. زنجیره تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از سه هزار نوع سلاح تشکیل شده است و حزب الله لبنان با ده نوع اسلحه توانست آن را شکست دهد. در نبرد ۵۱ روزه حماس با ۵ نوع اسلحه رژیم صهیونیستی را شکست داد. در زنجیره ۳ هزار نوع تسلیحات رژیم صهیونیستی ۵ نوع سلاح بود که حماس توانست به وسیله آن‌ها اسرائیل را شکست دهد. البته این پیروزی کار حماس نبود بلکه مثل جنگ بدر شد که همه دیدند پیامبر تیراندازی کرد ولی در اصل خدا تیر را زده بود.

عباسی تاکید کرد: ده سال پیش برمبنای برنامه چهارم توسعه صحبتی به میان آمده بود که می‌گفت ما با این ساختار تسلیحاتی نمی‌توانیم روبه روی دشمن بایستیم. ولی چه طور شد که این دشمن ۲۲ ماه در مقابل شما مذاکره کرد؟ این دشمن به این دلیل از ما می‌ترسد که افرادی مثل حسن تهرانی مقدم در صنعت دفاعی کشور موشک بالستیک می‌سازند. در عرصه صنعت اتمی‌کشور تا عده‌ای با فداکاری کشور را اتمی‌نکردند دشمن پای میز مذاکره نیامد و اگر آن‌ها کشور را اتمی‌نمی‌کردند الان شما چیزی داشتید که دو به سه ببازید؟ دولت باسواد‌ها مشکل ریاضی دارند. ۲۲ ماه با کشورهای ۱+۵ با زبان انگلیسی مذاکره کردند اما وزارت خارجه پس از این ۲۲ ماه هنوز فرق پلن و پروگرم را نمی‌داند، واژه‌هایی که به کاربرده شده در سال‌های آینده مشکلاتش روشن خواهد شد. اولا ترجمه لغوی برجام طرح است نه برنامه چون برنامه خیلی جلو‌تر از طرح قرار دارد و در کل برجام طرح مشترک اقدام است نه اقدام مشترک. یعنی دولت با سواد‌ها در یک عبارت دو اشکال واضح دارند.

وی در خصوص برنامه چهارم گفت: اهداف برنامه چهارم دوباره در برنامه ششم توسعه تکرار می‌شود. وقتی سخنگوی دولت گفته مبنای برنامه ششم توسعه کتاب رئیس جمهور است، یعنی‌‌ همان حرف‌های برنامه چهارم دوباره تکرار می‌شود. دولت فعلی جمهوری اسلامی‌اعتقادی به آنچه که در جمهوری اسلامی‌به نام الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت است ندارد، چرا که یک طرف آن اقتصاد مقاومتی است و در زبان گفته می‌شود که ما می‌خواهیم به آن عمل کنیم ولی در عمل دنبال پیاده سازی نهادگرایان هستند. بلایی که سر برنامه چهارم آمد این بود که عدالت به جایی رسید که باید بپرسیم چرا بچه شما که برای اجرای عدالت به زندان رفته در زندان سکه بذل و بخشش می‌کند. در مبحث عدالت و پیشرفت هنور در تعریف کلمه پیشرفت مانده‌ایم. مبحث سومی‌که رهبری به آن تاکید داشت مبحث نظام سازی بود.

استاد عباسی گفت: هرم جامعه سازی دارای چهار لایه دولت سازی، ملت سازی، نظام سازی و ملک و سرزمین است که البته در غرب بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال طول کشید تا انجام شود. جمهوری اسلامی‌ایران بخش‌های عمده‌ای از ملت سازی و دولت سازی را انجام داده ولی مرحله تکمیلی نظام سازی است. ما در مبحث نظام سازی طبق گفته مقام معظم رهبری خیلی از برنامه ریزی عقب هستیم خیلی از مسئولین در دولت و مجلس به روی خود نمی‌آورند تا جایی که مقام معظم رهبری به دانشجویان می‌فرماید که حداقل شما‌ها در صحنه بروید و مطالبه کنید. پروژه‌های نظام سازی کجاست؟ ما باید به سمت نظام سازی متفاوت برویم چرا که نظام سازی در دنیا متفاوت است. از شهریور ۹۰ تا شهریور ۹۴ شما ببینید که چند نفر از مجلس خبرگان رهبری که رهبر معظم انقلاب برای اولین بار مبحث نظام سازی را در آنجا مطرح کردند، به دنبال پیگیری آن بودند؟ در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در دست خبرگان است. این لباس روحانیتی که تن بعضی از مسئولان ماست چرا ما به ازای آن اسلام در این لباس وجود ندارد.

وی به فرمایش امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام خمینی فرمودند خطر اسلام منهای روحانیت خطر بسیار بالایی است. اما امروز فهمیدیم خطر روحانیت منهای اسلام بزرگ‌تر از اسلام منهای روحانیت است. نمونه آن رئیس دولت اصلاحات است. زمانی که به ۷ سال گذشته برمی‌گردیم متوجه می‌شویم که صحبت عدالت، اقتصاد، پیشرفت همچنان روی زمین مانده است. یک تشکلی که وظیفه آن مطالبه عدالت است اگر مواظب نباشد که حرف امام خمینی بر زمین نماند و رصد کند، اولین اتفاقی که می‌افتد این است که برخی در مجموعه دولت از حرف امام و رهبری سرسری می‌گذرند. دهه پیشرفت و عدالت کارش به کجا رسیده است که هنوز باید بعد از ۷ سال به دانشجو بگوییم که توسعه درست نیست و تعالی صحیح است، توسعه درست نیست و پیشرفت مد نظر جامعه است، چرا که آن نظریه‌های پیشینی که مطرح می‌شد نظریه‌های استعماری هستند. تلاش می‌کنند دولتی سر کار بیاید که حکومت بگوید گندم تولید نکنیم و به غرب وابسته باشیم، و از سویی درهای کشور را رو به ماشین‌های پورشه باز بگذارند. مردمی‌که باید استقلال داشته باشند باید در زمانی سختی‌ها را تحمل کنند. اگر می‌خواهید بنز خوب سوار شوید باید برای ساخت بنز خوب تلاش کنید. باید بگوییم مردم حق دارند بنز خوب سوار شوند، بر منکر آن لعنت، ولی بحث برسر این است که بتوانیم بنز خوب را تولید کنیم.

عباسی اضافه کرد: مردم ایران سال‌هاست شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی‌را سر داده‌اند، خطر دیگری که امروز در جامعه وجود دارد این است که هنوز دعوای تفکیک جمهوری اسلامی‌و انقلاب اسلامی‌مطرح است. در ۱۳۸۴ با تغییر دولت، رئیس جمهور فعلی که در آن زمان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بود، سخنرانی تحت عنوان می‌خواهیم جمهوری اسلامی‌باشیم یا انقلاب اسلامی‌را مطرح کرد. ما به دنبال ثروت ملی هستیم یا قدرت ملی؟ اگر انقلاب اسلامی‌باشیم باید انقلابمان را صادر کنیم اگر جمهوری اسلامی‌باشیم باید ثروت ملی تولید کنیم. در آنجا آقای روحانی مطرح کرد که این مشکل در میان نخبگان ما مشکل بسیار جدی بود و حل هم نشده است. باید انقلاب خود را صادر کنیم انقلاب اسلامی‌یک حرکت مستمر است انقلاب اسلامی‌حرکتی است که از زمان امام علی (ع) در عدم تحقق غدیر شروع شد و تا زمان امام حسین (ع) در عاشورا به یک شکل و به شکل دیگر تا انقلاب امام یازدهم ادامه خواهد داشت. در زمان امام صادق انقلابشان علمی‌بوده و ۴ هزار دانشجو داشتند، انقلاب امام موسی کاظم انقلابی سیاسی و مخفی بوده و همین طور تا به آخر همه امامان معصوم انقلاب عظیمی‌انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور عده‌ای می‌گویند انقلاب کردیم، تمام شد و دیگر نباید کاری به ادامه مسیر داشته باشیم. با این موضوع مخالف بودم. زمانی که می‌گوییم انقلاب اسلامی‌تمام شد یعنی رسیده‌ایم به حکومت انقلاب حضرت حجت در آخر الزمان. آقایان پشت تریبون می‌گویند ما طبق قانون صحبت می‌کنیم، حال بررسی می‌کنیم که آیا قانون می‌گوید که ما دیگر نمی‌خواهیم انقلاب اسلامی‌باشد؟ یا اینکه جمهوری اسلامی‌باشیم تا ثروت ملی تولید کنیم. ما یک رئیس جمهور داریم و یک رهبر انقلاب اسلامی. اگر پذیرفتیم انقلاب اسلامی‌نباشیم و صرفا جمهوری اسلامی‌را قبول کنیم چیزی به نام رهبری را قبول نکرده‌ایم، اگر پذیرفتیم که جمهوری اسلامی‌باشیم و انقلاب اسلامی‌نباشیم پس چیزی به نام سپاه پاسداران را قبول نکرده‌ایم.

عباسی گفت: جالب است معتقدند که بهتر است جمهوری اسلامی‌باشیم تا ثروت ملی تولید کنیم. اگر انقلاب باشیم باید انقلاب را صادر کنیم. حال دوستانی که پشت تریبون‌ها می‌گویند ما طبق قانون صحبت می‌کنیم و افراد به‌شان برمی‌خورد، امروز قانون را مد نظر قرار می‌دهیم. کسی که بگوید جمهوری اسلامی‌هستیم و انقلابی نیستیم ضد قانون اساسی است. چرا که قانون می‌گوید انقلاب شما مستمر است و حالا حالا‌ها باید انقلابی باشید، در غیر این صورت جمهوری اسلامی‌هم از دستتان در می‌رود. در چنین شرایطی مسئله ما تمایز بین انقلاب اسلامی‌و جمهوری اسلامی‌می‌باشد. شاهدیم در جامعه خواهان گرفتن شعار مرگ بر آمریکا از مردم هستند. می‌گویند کاری با رژیم صهیونیستی نداشته باشید. زمانی که مقابل کفر می‌ایستیم قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد زمانی که پای مذاکرات نشستیم قیمت نفت سقوط آزاد کرده و زیر ۵۰ دلار می‌رسد. حال کفر است بگوییم مذاکرات را قبول نداریم. جریان را امضا می‌کنید بری چه کسی؟ برای کسی که پای خود را به گلوی مردم می‌فشارد.

وی افزود: در دهه چهارم بخش عمده پیشرفت و عدالت محقق نشده است. ضربه‌ای در انتخابات سال ۸۸ زدند و کشور را ملتهب کردند و با غربی‌ها دسیسه کردند که به ملت فشار بیاورند، آبروی کشور را در مسائل سیاسی و بین الملل بردند و بعد مجددا با دشمن نشستند و حال مدعی‌اند توانستیم با آنان به تفاهم برسیم. در چنین شرایطی فرصتی از دست رفته داریم و اگر امروز آماده نباشیم دهه پنجم اتفاقاتی خواهد افتاد. معصومی‌فرمودند هیچ کس در تاریخ به خاطر غفلت ستایش نشد. امروز باید مطالبه کنیم و نگذاریم حرف‌های رهبری روی زمین بماند. مواظب باشیم که مدل لیبرالی را در سفره جمهوری اسلامی‌به اسم نظریه‌های علمی‌نگذارند این هشدار است و باید به آن توجه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو


منبع: دکترعباسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۵

نظرات (۱)

باسلام و تشکر، لطفا فایل صوتی این سخنرانی را نیز در سایت قرار دهید.
پاسخ:
سلام
فایل سخنرانی موجود نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">