تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

خوب، بد، زشت در نبردی مشکوک ۴

چهارشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۴ ب.ظ

در نبردی مشکوک ۴

15 اردیبهشت 1394 - دانشگاه بوعلی سینای همدان

تیتر یک - استاد حسن عباسی در نشست «خوب، بد، زشت در نبردی مشکوک ۴» با عنوان بررسی موانع استحکام ساخت درونی نظام، از اینکه چند سالی است با این عنوان، مباحث روشنگرانه‌ای در فضای سیاست، اقتصاد و فرهنگ را در دانشگاه بوعلی سینای همدان مطرح می‌کند، سخن به میان آورد و اظهار کرد: در کلام نهج‌البلاغه از اصطلاح «نبرد مشکوک» با عنوان «فتنه» یاد می‌شود زیرا فضا را غبارآلود کرده و زمینه را برای تصمیم‌گیری درست سخت می‌کند.

وی تعیین اینکه ساخت درونی نظام از چه حدودی تبعیت می‌کند را مهم دانست و با گریزی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «راه حل رفع مشکلات کشور، در داخل است» گفت: توجه جدی نسبت به این امر یکی از ارکان استحکام‌بخشی درون نظام است.

اینکه وزیر ارشاد گفته با رفع تحریم مشکل سینما حل می‌شود، جالب است!

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال ادامه داد: امروز مهمترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه شده، مسئله پرونده هسته‌ای است به طوری که به زعم دولتمردان، حل مشکلات کشور نیز در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای است.

وی افزود: گستره این دیدگاه تا جایی بود که وزیر ارشاد نیز اخیراً در جلسه‌ای، گفته «امیدواریم بعد از رفع تحریم‌ها، مشکل سینما هم حل شود»!.

عباسی با طرح این سئوال که مشکل سینما چه ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای دارد؟ خطاب به وزیر ارشاد گفت: تا آن جا که ما می‌دانیم اغلب فعالان عرصه سینما، مشکل اصلی را «فیلمنامه» می‌دانند، سئوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قرار شده بعد از رفع تحریم‌ها، فیلمنامه وارد کنیم یا اینکه در فیلمنامه تحریم هستیم؟

نباید همه مسائل کشور را با نتیجه مذاکرات گره زد

وی با بیان اینکه نباید همه مسائل کشور را با نتیجه مذاکرات گره زد، این رویکرد را مشکل‌ساز دانست و ادامه داد: من برای دولت نگرانم.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به اینکه به دولت توصیه‌ای استراتژیک می‌کنم که همه چیز را منوط به نتیجه مذاکرات نکند، افزود: این توصیه از سر دلسوزی است و اهمیتی هم نمی‌دهم که به عنوان یک منتقد، «بی‌سواد از جهنم برگشته» خطاب شوم.

وی در ادامه یکی دیگر از عناصر استحکام درونی نظام را در «زدودن تردید» از جامعه خواند و ادامه داد: اینکه زندگی مردم معلق بماند که ببینیم نتیجه مذاکرات هسته‌ای چه خواهد شد دور از عقلانیت و منطق است.

عباسی استمرار این رویکرد را باعث ضربه به خود دولت دانست و گفت: دولتمردان باید طوری رفتار کنند که وقتی دوره خدمتشان تمام شد، خاطره خوشی از آنها باقی بماند.

 چرا ایران فکت‌شیت خود را منتشر نمی‌کند؟

وی در ادامه با اشاره به توافق‌نامه لوزان و انتشار فکت‎شیت آمریکا گفت: اینکه ایران فکت‌شیت خود را منتشر نمی‌کند و اطلاعات دقیقی هم در این زمینه نمی‌دهد، جای سؤال دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با تأکید بر اینکه از توافق اولیه تا به امروز ۱۷۴ بار، آمریکا اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران به یکباره حذف نخواهد شد، گفت: با این وضعیت چه طور می‌شود به این کشور اعتماد کرد!

وی ادامه داد: این در حالی است که همچنان مسئولان ایران، خوش‌بینانه صحبت از لغو یکباره تحریم‌ها بلافاصله بعد از توافق نهایی می‌کنند.

عباسی اظهار کرد: از سوی دیگر آمریکا ۱۴۳ بار در لحنی تهدیدآمیز، اعلام کرده که «هنوز تمام گزینه‌ها روی میز است» اما باز هم دولت به این شیطان بزرگ خوش‌بین است.

تهدیدات نظامی‌آمریکا طبل توخالی است

وی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت: نیروهای مقاومت از سال ۸۵ تا تابستان سال گذشته به نیابت از ایران، در چهار نبرد ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه بلایی بر سر اسرائیل آورده‌اند که هنوز مبهوت است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان اینکه در جریان این ۱۱۴ روز ۱۰ هزار راکت مقاومت به نیابت از ایران بر سر اسرائیل فرود آمده است، ادامه داد: اینها نشان از آن دارد تهدیدات نظامی‌آمریکا، طبل توخالی است.

وی بیان کرد: در بازه زمانی ۴۵ روز اخیر نیز، آمریکا ۲۷ بار رسماً اعلام کرده غنی‌سازی اورانیوم محدود، بازه کنترلی فعالیت‌های هسته‌ای ۱۰ تا ۲۵ ساله، بازرسی‌ها همه‌جانبه، بی‌سابقه و فراپروتکلی خواهد بود، پس باید نسبت به این قضایا حساس بود.

آقایان برمبنای کدام مفاد قانونی بازرسی از تأسیسات را وعده داده‌اند؟

عباسی در ادامه با بیان اینکه پذیرش پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد، ولی هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است، گفت: معلوم نیست آقایان برمبنای کدام مفاد قانونی بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران بر اساس پروتکل الحاقی را وعده داده‌اند؟

وی با اشاره به مصاحبه اخیر جان کری، مبنی بر اینکه نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران، ابدی خواهد بود؛ بررسی دلایل طرح این حرف و بررسی زوایای آن را جزء ضروریات دانست.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال گفت: باید دید چرا در سال ۸۳ وقتی تیم مذاکره‌کننده قول تعلیق ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای را داده بود، بعد از روی کار آمدن دولت دهم، جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس، طی مصاحبه‌ای از تمام شدن عمر دولت هشتم ابراز ناراحتی کرد.

غرب می‌خواهد نسل آینده ایران گدای انرژی شود

وی افزود: قرار بود بازی خود را این طور ادامه دهند که بعد از این ۱۰ سال، یک بازه زمانی دیگر برای راستی‌آزمایی در نظر بگیرند تا اینکه به مرور منابع نفتی و گازی ایران به اتمام برسد و فرزندان این سرزمین برای یک کاسه انرژی دست گدایی به سر غرب دراز کنند.

عباسی با اشاره به اینکه در این دور از مذاکرات نیز دنبال همین بازی هستند، ضمن اینکه خواستار هوشیاری در این زمینه شد، گفت: از سوی دیگر در حال حاضر کشورهای آمریکایی و برخی از کشورهای اروپایی به دنبال راه‌اندازی کنسرسیومی‌تحت عنوان «جوش هسته‌ای» هستند.

وی در تشریح فعالیت این کنسرسیوم اظهار کرد: این کشورها معتقدند نیروگاه‌های هسته‌ای فعلی آلوده‌کننده محیط زیست هستند و باید به سمت نیروگاه‌های اتمی‌جوش هسته‌ای رفت.

کنسرسیوم جوش هسته‌ای فعال شود، ایران از جرگه هسته‌ای جا می‌ماند

این استاد دانشگاه ادامه داد: با راه‌اندازی این کنسرسیوم، در سال‌های آتی، کشورهای دارنده تأسیسات هسته‌ای قدیمی‌و مخل زیست‌محیطی، تعطیل خواهند شد که با پذیرش تعلیق ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای، عملاً ما نیز از این جرگه جا می‌مانیم.

وی اظهار کرد: با این اوصاف، این حداقلی که از فعالیت‌های هسته‌ای برای ما باقی مانده نیز در سال‌های آتی با استدلال کنسرسیوم جوش هسته‌ای؛ از دست خواهد رفت.

عباسی با طرح این سئوال که آیا می‌توان با سرنوشت نسل‌های بعدی این طور معامله کرد؟ در ادامه «دانستن» را حق مردم دانست و ادامه داد: وقتی رهبری می‌فرمایند، فکت‌شیت باید منتشر شود، چرا هنوز اقدامی‌در این زمینه صورت نگرفته است؟

دولتمردان، حداقل نخبگان را در جریان جزئیات مذاکرات هسته‌ای بگذارند

وی ادامه داد: اگر استدلال آقایان این است که بنا به برخی مصالح، این اقدام انجام نمی‌گیرد؛ حداقل نخبگان را در جریان بگذارند، در صورتی که چنین کاری نیز انجام نشده است.

این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه همین رفتارها ما را نگران می‌کند، گفت: برخی دولتمردان می‌گویند که ما تعامل‌ستیز هستیم که در پاسخ به آنها باید بگویم اول تعامل‎ستیز، خداست؛ دوم قرآن، سوم حضرت رسول(ص)، چهارم ائمه(ع) و بعد از آن امام راحل؛.

وی با بیان اینکه خداوند متعال ما را از تعامل با استکبار بر حذر داشته، افزود: امام راحل نیز از آمریکا با عنوان «شیطان بزرگ» و «ام الفساد» قرن یاد کرده‌اند.

عباسی در ادامه خطاب قرار دادن منتقدان با عنوان «مزاحم» و «تهدید» را درست ندانست و ادامه داد: ما منتقدان به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم اما نسبت به آمریکا نه؛.

«جاری‌سازی درست فقه» در لایه‌های جامعه؛ معیار استحکام درونی نظام

وی در بخش دیگری از سخنانش دیگر معیار استحکام درونی نظام را «جاری‌سازی درست فقه» در لایه‌های مختلف جامعه دانست و بیان کرد: نرم‌افزار ولایت فقیه، «ولایت فقه» است و همین موضوع نیز رکن اصلی استحکام‌بخشی نظام به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی نظام ولایت فقیه را پذیرفته‌ایم، باید روش فقیه که همان «فقه» است را نیز در جامعه اجرا کنیم در غیر این صورت جامعه دچار دوگانگی می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از این دیدگاه که «پلیس مجری قانون است، نه مجری اسلام» تأکید کرد: در یک جامعه دینی باید همه موضوعات و مسائل آن نیز دینی باشد.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در وزارت امور خارجه نیز مبنا بر «قاعده نفی سبیل» است، آن را نیز برگرفته از فقه دانست و ادامه داد: اگر زوایای این مهم را بشناسیم و به آن ضریب نفوذ دهیم، قطعاً جامعه دینی‌تر خواهد شد.

غرب به دنبال محدود کردن ایران در بعد نظامی‌است

وی با بیان اینکه طبق « قاعده نفی سبیل»، خدا هیچ راهی را برای تسلط کفار بر مسلمین قرار نداده است، افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد، از سوی خداوند نبوده و به دست خود افراد انجام شده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال تأکید کرد: اگر وزارت امور خارجه مبتنی بر «قاعده نفی سبیل»، اقدام کند، در آن صورت دیگر مشکلی رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه با گریزی دوباره به اظهارات طرف آمریکایی مبنی بر بازدید ابدی از تأسیسات هسته‌ای و نظامی‌ایران گفت: البته جانشین فرمانده کل سپاه، اعلام کرد که تأسیسات دفاعی و نظامی، جزو خطوط قرمز است و هرگز اجازه چنین کاری داده نخواهد شد.

عباسی با بیان اینکه به طور حتم غرب، با استفاده از این ترفند به دنبال محدود کردن ایران در بعد نظامی‌است،افزود: اینکه اخیراً نتانیاهو اعلام کرده در مذاکرات باید به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران نیز لحاظ شود و وعده‌های آمریکا مبنی بر تحقق این امر، نیز جای سؤال دارد.

وی در ادامه سخنانش به بخش اقتصادی و معیارهای استحکام‌بخشی نظام در این حوزه پرداخت و افزود: اینکه نظام اقتصادی کشور برگرفته از نظام لیبرالیسم اقتصادی است، یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

مسئولان نمی‌خواهند بپذیرند اقتصاد لیبرالی نمی‌تواند جهان را اداره کند

ایشان با بیان اینکه اقتصاد جهان ورشکسته شده به طوری که ۵۷ تریلیون دلار بدهی بالا آورده است، افزود: بدهی جهان از سال ۸۲ از ۲۲ تریلیون دلار به ۵۷ تریلیون دلار در سال ۹۲ رسیده است.

عباسی ادامه داد: این در حالی است که درآمد جهان ۴۵ تریلیون دلار است، این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اکثر کشورها برای روی پا ماندن اقتصاد خود، اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در آینده احتمال وقوع جنگ جهانی به خاطر این همه بدهی وجود دارد، گفت: از وقتی که موضوع «فروپاشی اقتصاد غرب» را در وب‎سایت مطرح کرده‌ام، صفحه مربوط به این مطلب فیلتر شده است!

ایشان با ابراز تأسف از این موضوع، افزود: انگار مسئولان کشور ما نمی‌خواهند باور کنند که اقتصاد لیبرالی نمی‌تواند جهان را اداره کند که اگر چنین بود، نباید خود به ورطه نابودی کشیده می‌شد.

اقتصاد «پول‌مبنا» باید کنار گذاشته شود

وی با بیان اینکه تمام کشورهای آمریکای شمال، کل اروپا، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و استرالیا، نیوزلند در گردونه فروپاشی اقتصاد دست و پا می‌زنند، تنها دلیل ماندگاری آنها را چاپ پول بدون پشتوانه دانست و ادامه داد: رسانه‌ها طوری به ما القا می‌کنند که ما نیز پذیرفته‌ایم این کشورها اقتصادی شکوفا دارند در صورتی که به اذعان اقتصاددانان خود این کشورها، چنین نیست.

عباسی از فعالیت گروهی به نام «توابین اقتصاد» سخن راند و افزود: تعدادی از اقتصاددانان مطرح جهان در این پایگاه اطلاع‌رسانی از نظام اقتصادی غرب توبه کرده‌اند که این موضوع نشان از ناکارآمدی اقتصاد لیبرال دارد.

وی با تأسف از اینکه اقتصاددانان کشور ما نمی‌خواهند به فروپاشی اقتصاد غرب اعتراف کنند، گفت: شاید فکر می‌کنند با چنین اعترافی، باید درب دپارتمان‌های کشور بسته شود.

ایشان در ادامه با اشاره به سفر والرشتاین، جامعه‌شناس منتقد سرمایه‌داری به ایران افزود: نکته جالب آنکه برخی اساتید دارای گرایشات لیبرالی به او گفته بودند که در ایران درباره افول اقتصاد آمریکا صحبت نکند!

وی این موضوع را تأسف‌بار خواند و در ادامه با اشاره به اینکه سیستم اقتصادی مبتنی بر مدل «بانک» مشکل‌ساز است، گفت: اقتصاد «پول‌مبنا» باید کنار گذاشته شود.

انتشار سند توسعه برمبنای اقتصاد نئوکینزی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام

عباسی با طرح این سئوال که اقتصاد پولی در کدام مقطع حیات نظام تصویب شده که در حال حاضر در نظام جمهوری اسلامی‌اجرا می‌شود؟ افزود: منحط‌‌ترین مکتب اقتصادی کشور، مکتب پولی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما را «ربا» برداشته است، گفت: باید «ربا» را از تن اقتصاد جمهوری اسلامی‌بزداییم که این کار با ناکارآمد خواندن اقتصاد لیبرال که مطلقاً ربوی است، محقق خواهد شد.

ایشان افزود: چرا باید مجمع تشخیص مصلحت نظام، سندی را منتشر کند که در آن سند مطلوب توسعه اقتصادی کشور بر مبنای اقتصاد نئوکینزی باشد؟

وی با بیان اینکه طرح «الگوی مطلوب پیشرفت اسلامی‌ـ ایرانی» از سوی رهبری در واکنش به این مباحث بود، گفت: دانشجویان باید در این مسیر حرکت کرده و به مانند شهید احمدی‌روشن‌ها، شهریاری‌ها، باقری‌ها و… با توکل به خدا و اعتماد به نفس، در مسیر تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب گام بردارند.

۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجوی کشور در معرض خطر تفکر تثلیثی

عباسی در ادامه دیگر عامل استحکام درونی نظام را توجه به مدل توحیدی دانست و ادامه داد: بنیان اندیشه غرب تثلیثی است و از آن جا که اندیشه و افکار آن نیز در کشور به دانشجویان عرضه می‌شود، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجوی ما در معرض خطر تفکر تثلیثی قرار دارند.

وی تنها راه مقابله با این خطر بزرگ را توجه به معرفت توحیدی و تبدیل آن به علم قلمداد کرد و گفت: رهبری بارها و بارها بر موضوع علوم انسانی تأکید داشتند که باید نسبت به این موضوع و تولید علم جدید مبتنی بر دین و توحید در این زمینه مد نظر قرار گیرد.

رئیس اندیشکده یقین در ادامه ضمن اینکه از دانشجویان خواست نسبت به این امر حساس باشند؛ اظهار کرد: موضوع علوم انسانی مبتنی بر نظام توحیدی باید جدی گرفته شود.

وی گفت: موضوعات بسیاری در کشور وجود دارد که باید به آن پرداخته شود در صورتی که در حال حاضر فقط دو موضوع مذاکرات هسته‌ای و یا ماندن یا نماندن کی‌روش به مباحث مهم کشور تبدیل شده است.

مملکت یک جایش درست است و آن هم وضع امنیتی آن است؛ خرابش نکنید!

عباسی با انتقاد از حقوق میلیاردی کی‌روش و فرار مالیاتی ۲ میلیارد تومانی او افزود: این کشور را فوتبالیست‌ها نگه نداشته‌اند که همه جا صحبت از آنها و سرنوشت‌شان است.وی با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور امن جهان است، تأکید کرد: این کشور به دست سربازانی که در مرزها مشغول خدمت هستند، پلیس، نیروهای نظامی‌و امنیتی و فرزندان گمنام امام زمان(عج) حفظ شده و باید همیشه قدردان زحمات آنها بود.

ایشان گفت: طولانی‌ترین برنامه‌های تلویزیون به فوتبالیست‌ها اختصاص دارد، هرچند آنها همیشه متوقع هستند طوری که انگار ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم می‌دهند تا آنها نتوانند گل بزنند و مشکل از آنها نیست.

وی با گریزی دوباره به صحبت‌های اخیر در مورد پلیس و اینکه اجرای اسلام کار این مجموعه نیست، ضمن رد این ادعا، گفت: مملکت یک جایش درست است و آن هم وضع امنیتی آن است که دارید آن را هم خراب می‌کنید!.

برخی از این مسئولان کشور را از ولنجک به بالا می‌پندارند

عباسی در ادامه با اشاره به مشکل‌ساز بودن افزایش سن ازدواج گفت: دولت امروز مباحثی در زمینه توانمندسازی زنان را مطرح می‌کند در صورتی که باید به سراغ توانمندسازی مردان رفت تا از این طریق شاهد افزایش آمار ازدواج نیز باشیم.

وی از دانشجویان خواست زندگی خود را ساده اما شیرین شروع کنند و در ادامه افزود: تنها به امید مسئولان ننشینید که برای ازدواج شما کاری بکنند، برخی از این مسئولان کشور را از ولنجک به بالا می‌پندارند!

ایشان ضمن اینکه از دانشجویان خواست خود یک جنبش دانشجویی در زمینه ازدواج راه بیندازند، گفت: متأسفانه چشم و هم‌چشمی‌ها باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط:

خبرگزاری مهر – نظام به سمت اقتصاد قرآنی برود

خبرگزاری تسنیم – تمامی‌مشکلات کشور را نباید به تحریم‎ها گره زد

خبرگزاری تسنیم – ورود برندهای بزرگ خارجی به تولید داخلی آسیب می‎زند – پرسش و پاسخ

منبع: دکترعباسی

نظرات (۱)

سخنان دکتر عباسی مثل همیشه عالی و انقلابی. خدا ایشان را برای اسلام و مسلمین حفظ کند 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">