تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

تیتر یک - حسن عباسی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص ایجاد اقتصاد مبتنی بر اسلام و آمیزه‌های قرآنی بیان داشت: در این مسیر شناخت مسئله یکی از اساسی‌ترین کارها به شمار می‌رود که هدف را مشخص می‌سازد.

شناخت مسئله گام اول است
 

وی شناخت مسئله را مستلزم گفتمان سازی دانست و گفت: قبل از آنکه به دنبال جایگزینی اقتصاد اسلامی با اقتصاد ربوی غربی و کپیتالیستی باشیم، باید در کشور گفتمان اقتصاد اسلامی صورت دهیم.
 

مسئول اندیشکده یقین ضمن انتقاد از برخی اساتید دانشگاهی و نخبگان اقتصادی گفت: متاسفانه عمده تئوریسین‌هایی که در دولت‌های قبلی و فعلی کار اقتصادی را طراحی کرده و می‌کنند، در مصاحبه‌های متعدد خود عنوان کرده‌اند که اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند.
 

عباسی ادامه داد: باور نخبگان دانشگاهی و تئوریسین‌های اقتصادی دولت‌های کشور اسلامی ایران این است که اسلام فاقد اقتصاد است.
 

وی با بیان اینکه در ابتدا باید نخبگان را قانع کنیم که اقتصاد اسلامی وجود دارد و سپس وارد مراحل بعدی شویم، تصریح کرد: در حرکت دوم این است که باید باور عمومی میان نخبگان و مردمی که به مدل‌های تئوری اقتصاد غربی و لیبرالیستی روی آورده‌اند را تغییر داده و نشان دهیم که از سوی خود غربی‌ها این اقتصاد رد شده است.


 http://media.snn.ir/original/1393/06/04/IMG09121453.jpg

اقتصاد نظام سرمایهداری در حال سقوط آزاد است
 

این استاد دانشگاه در ادامه اقتصاد اتحادیه اروپا و ایات متحده را به شدت دچار مشکل دانست و افزود: مشخصه اصلی و دلیل ما در این گفته که اقتصاد نظام سرمایه داری رو به سقوط است؛ سخنان استیگلیتز در کتاب «سقوط آزاد» وی است که گفته «علم اقتصاد سقوط آزاد کرده است».
 

عباسی ادامه داد: حال جای این سئوال است که نظامی که علم اقتصادش سقوط کرده، چگونه می‌خواهد برای کشور ما راه نجات باشد و اصولا چرا باید این راه منجر به شکست شده را ما دوباره طی ‌کنیم.



وی در ادامه مهمترین مانع موجود بر سر راه ایجاد گفتمان اقتصاد اسلامی را اساتید دانشگاهی دانست و افزود: دوره اخیر یک دوره گفتمان سازی است که مهمترین مانع ما در مسیر این گفتمان‌سازی اساتید اقتصادی جمهوری اسلامی است؛ بخصوص اساتیدی که در سمت‌های اجرایی در دولت‌ها کار تئوری پردازی اجرایی و اقتصادی را بر دوش داشته‌اند.
 

شقوق و وجوه اقتصاد اسلامی را به مردم بشناسانیم
 

عباسی معرفی شقوق و وجوه اقتصاد اسلامی را قدم دوم در مسیر ایجاد اقتصاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بخش دوم کار این است که همزمان با بخش اول شقوق و وجوه اقتصاد اسلامی را استنباط کرده که قسمتی از آن در قرآن کریم وجود دارد و قسمتی مربوط به اقتصاد پویای ایرانی در طول سه هزار سال گذشته است.


وی گفت: معرفی «کدآمایی» به عنوان اقتصاد بومی کشور و اقتصاد اسلامی قرآنی، دو الگوی جایگزینی است که ما در برابر اقتصاد سرمایه داری غربی قرار می‌دهیم.
 

مسئول اندیشکده یقین در ادامه نظام‌سازی را بخش سوم در ایجاد اقتصاد اسلامی بیان و خاطرنشان کرد: در مبحث نظام‌سازی باید به سخنان رهبر انقلاب در 17 شهریورماه سال 90 در دیدار با خبرگان رهبری تاکید کرد، همان نکاتی که ایشان در مهر 90 در دیدار با دانشجویان دانشگاه کرمانشاه نیز روی آن تاکید داشتند.


عباسی ادامه داد: در این دو دیدار رهبری از 140 زیر نظام به عنوان زیرنظام‌های جمهوری اسلامی یاد کردند که یک پنجم این زیر نظام‌ها در خصوص اقتصاد است که یکی از این 140 مورد زیر نظام از آن وزارت زکات است که از تجمیع شش سازمان به وجود می‌آید.
 

گفتمانسازی و مطالبهگری عمده وظایف جنبش دانشجویی است
 

وی در ادامه مرحله چهارم در ایجاد اقتصاد اسلامی را حرکتی انقلابی از سوی دانشجویان دانست و گفت: در واقع تبیین این ادبیات و راه حل اشباع شدن آن در جامعه زمانی صورت خواهد گرفت که گفتمان‌سازی مطلوب در جامعه ایجاد شود.
 

این استاد دانشگاه، دانشجو را گروه پیشتاز و آوانگارد در این مسیر دانست و افزود: باید مواردی که گفته شده در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و نهادهای دیگر تبدیل به قانون شود و در واقع رسمیت و معنویت پیداکند.


عباسی فرایند چهارگانه ایجاد اقتصاد اسلامی را مستلزم گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی دانست و تاکید کرد: دانشجو به عنوان گروه پیشتاز و آوانگار در این مسیر وظیفه بزرگ مطالبه گری را بر عهده دارد.
 

دانشجو باید نظام سرمایهداری غرب را به چالش بکشد
 

وی ادامه داد: این دوره‌ها در مدت زمان 25 ساله به نتیجه خواهد رسید و این یعنی در دوره های نسلی این برنامه‌ها اجرایی و پیاده می‌شوند.
 

مسئول اندیشکده یقین با بیان اینکه باید دانشجو آینده خودش را خود رقم بزند، گفت: باید دانشجو بتواند نظام سرمایه‌داری و کپیتالیستی را به چالش بکشد آن چنان که ما قداست بانک و بورس را در کشور تا حدی زیر سئوال برده‌ایم  و تا اندازه‌ای اثبات کردیم که این اقتصاد با اسلام در تضاد است.
 

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی مبارزه با ربا امروز به شکل عمومی و با امید به خدا توانسته اثر خود را بر جامعه بگذارد، حوزه‌های علمیه و نهادهای فکری و عقیدتی نیز در این مسیر کمک کننده هستند؛ اما در نهایت دانشجو باید شفاف در این گفتمان موضع خود را اعلام کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">