تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

کلاس درس بهار

جمعه, ۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ق.ظ
  گل، هویت بهار است و بهار آیینه ی قیامت؛ در این آیینه خود را تماشا کنیم


http://pooya1612.khschool.ir/Files/Archive/100048563/1384739603.jpg

صدای قطرات باران روی شیروانی، بوی خاک نمناک و عطر گل ها و سبزه ها که همراه با نسیم خنک و دلپذیری در فضا پخش شده، آواز شاد پرندگان در میان شاخه های درختان، پرواز پروانه های فرز و زیبا در اطراف شکوفه های سفید و صورتی درختان و گل های رنگارنگ بنفشه و پامچال و شمعدانی و خلاصه سخاوت و بخشندگی بی حد و اندازه ی آسمان و زمین، هدیه ی یکتای مطلق و مهربان برای بندگانش در فصل نو، فصل تحول، یعنی فصل بهار است.

به راستی، چه خوشایند است سبز شدن و بیداری زمین و درختان بعد از خوابی طولانی و دراز، چه دلپذیر است نسیم ملایم بهاری پس از سوز و سرمای سخت زمستان، چه زیباست این همه تغییر و تحول سریع در دل طبیعت، چقدر تمام این صحنه ها، آشنا و تکراری و در عین حال دوست داشتنی و چشم نواز است.

 اما چرا؟ چرا هر سال در اوایل بهار، درخت ها پس از خواب زمستانی بیدار می شوند و زمین مرده به سرعت سبز و جوان و بانشاط می شود و تمام زیبایی هایش را به نمایش می گذارد؟ تابلوی خوش رنگ و آب طبیعت، چرا هر ساله این قدر شبیه سال های قبل و بهار های گذشته، نقاشی می شود؟ آیا می توان چشم دل به روی همه ی این اتفاقات بست و فقط با چشم سر و صرفا برای لذت بردن از زیبایی های ظاهری، به طبیعت چشم دوخت؟

نه نمی شود. یعنی درست نیست به این پدیده ، نگاهی سطحی داشت و به سادگی از کنار آن گذشت. اگر تا به حال اینگونه بوده، باید از این به بعد تحولی عمیق در دل و جان و قلب ایجاد کرد. تحولی که با دیدن طبیعت، موجب شود تا به خالق و آفریننده ی آن و روزی که بی شک می آید، یعنی روز قیامت  ایمان آوریم.

 مسلما، سخنان حکیمِ فرزانه ی جهان اسلام، آیت الله جوادی آملی که در این راستا، بسیار قابل تأمل می باشد.

ایشان با اشاره به آیات و روایات فرمودند وقتی بهار آمد، شما به فکر معاد باشید. در بهار دو کار اساسی انجام می‎گیرد؛ یکی این‎که خوابیده‎‎ها بیدار می‎شوند و یکی این‎که مرده‎‎ها زنده می‎شوند و در قرآن کریم از هر دو راه برای مسأله معاد استفاده شده است.  در بهار تمام درخت‎هایی که به خواب رفته‎اند، بیدار می‎شوند.آن گیاهان و آن درختانی که چندین سال قبل از بین رفته‎اند و خاک شدند و الآن خاک‎شان پای این درخت‎هاست؛ این‎ها مرده‎اند، بهارِ خدا این‎ها را زنده می‎کند.

کسی که حکیمانه به بهار نگاه می‎کند، هم مطلب جدید می‎فهمد و هم لذت علمی می‎برد، برهان اقامه می‎کند و جانش تغذیه می‎شود؛ در نشاط است که مطلبی را فهمیده؛ بدنش هم از هوای تازه، از گل‎ها، بهار، لذائذ و نسیم لذت می‎برد. آدم وقتی مطلبی را فهمید کاملا لذت می‎برد؛ لذتی که انسان از مطلب عمیق می‎برد بیش از لذتی است که از خوردن یک غذای لذیذ عاید او می‎شود. وقتی بهار شد، شما به این فکر باشید که اگر خواب هستید بیدار بشوید و اگر خدای ناکرده آن مرگ دامن‎گیر شما شد، خودتان را با آیات الهی زنده کنید. 

چند بهار آمد و رفت و ما غافل از این همه آیت، روزگار را سپری کردیم. آیا وقت آن نرسیده که در کلاس درس بهار بنشینیم و با چشمی بینا و قلبی بیدار، از بهار زیبای آفرینش درس بگیریم؟ 

فکر می کنم امسال، جور دیگر باید دید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۱

نظرات (۱)

سلام
سال نوتون پر از خیر و برکت

«و اذا رأیتم الربیع فاکثروا ذکر النشور»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">