"من مروارید می پرورانم!"
خلاصه ای از جلسه دوم از سلسله جلسات استراتژی برای کودکان با موضوع "من مروارید می پرورانم"
در رویکرد آیت مدار تلاش کردیم بگوییم که هر پدیده ای در عالم یک نشانی است.خدا برای اینکه با ما صحبت کند،واژه ها و مفاهیمی که بکار می برد همین اشیاء و پدیده ها و موجوداتی است که می بینید.
خدا یک بار کلامش را در قالب کتاب به پیامبر اسلام نازل می کند و یک بار از طریق پدیده های در عالم ،نشانی می دهد.ابتدا بشر از خط هیروگلیف،عین واقعیت را ترسیم می کرد. بعد آمد این را رمز و کد کرد در قالب حروف.امروز بشر دوباره رفته به سمت تصویر،و تعین گرا شده است.
ایمان به آیات الهی جوری نیست که بشود توی کتاب آورد و همه اش را مصداق کرد.لحظه به لحظه در مقابل ما آیت وجود دارد اما ما نمی بینیم و درک نمی کنیم و گمراهیم.
کسی که آیت شناس است تخصصش زبان شناسی است و آن زبان خداست.یک حکیم، زبان خدا رابا فطرت خودش رمز گشایی می کند.
ویژگی های صدف
صدف نرم تن و دارای گوشت ژله ای است. از خانواده دو کفه ای ها که از ماده سختی شبیه لاک، حلزون یا لاک پشت ساخته شده که آن را حفاظت می کند .این جانور دارای عمر بسیار طولانی است پیرترین جانورانی که روی کره زمین زندگی می کنند از خانواده صدف ها هستند که حدود 400 سال عمر دارند.
صدف در آب زندگی می کند. عموما بر روی مناطق صخره ای و در کنار کشتی های شکسته می چسبند. وقتی که در کف دریا بنشیند، سنگی به درون کفه هایش می نشیند و به طور سنتی تبدیل به مروارید می شود.
صدف
آیت صدف چیست؟
صدف آیت و نشانی است از سوی خدا برای این که به انسان بگوید باید مشکلاتی را که با آن ها روبرو است را مصادره کند.یکی از راه های به استیصال و بن بست نرسیدن این است که هر تهدید و خطری که می آید را چطور باید مصادره کرد و استفاده بهینه از آن داشت.
در مباحث امنیتی اسکندر مقدونی وقتی که به ایران حمله کرد وقتی از ایران رفت لباس ایرانی به تن داشت.اسلام وقتی به مصر رفت زبان مصری ها را نابود کرد و زبان آن ها عربی شد اما اسلام وقتی به ایران آمد ما مسلمان شدیم اما زبان عربی را نگرفتیم.در زمان مغول ها هم با همان تهدید دور قبل مغولها مسلمان شدند و از ایران رفتند. در دوره اخیر هم صدام به ایران حمله کرد و از دفاع مقدس، گزاره بسیج شکل گرفت که در مواقع حساس تاثیرگذار بوده است. به این رویکرد در مکاتب امنیتی می گویند مکتب occasional یا اصالت موقعیت که جوانبی دارد و یک جنبه اش این است که شبیه صدف عمل می کند.
داستان
یک صدف زیبا نزدیک یک کشتی غرق شده ،کف دریا نشسته بود. این کشتی از سال های قبل اینجا بود. بدنه اش از صدف هایی که به آن چسبیده بودند پر شده بود.این صدف هنوز کوچک بود.نمی دانست که نباید روی شن های کف دریا بنشیند.البته به او گفته بودنا،اما او توجه نکرده بود.مدتی گذشت و صدف کوچولو که بیکار نشسته بود حوصله اش سر رفت.خمیازه ای کشید و دهانش موقع خمیازه کشیدن باز شد.موقعی که خمیازه اش تمام شد و دهانش را بست ناگهان احساس کرد که یه چیز سختی وارد دهانش شده و توی کفه پایینی اون نشسته. سنگین بود و خاکستری درست فهمیده بود یه سنگ کوچیک بود که جریان آب اونو وارد کفه های صدف کرده بود و اگه صدف کف دریا نمی نشست، جریان آب این سنگ رو از کف دریا به حرکت درنمی آورد و ناگهان اونو وارد کفه های صدف کنه.
نتیجه گیری :
1.هرکدام از بچه ها خود مانند صدف هستند و این که بعد از دوران مدرسه تهدیدها به سراغ شان می آیند و بچه ها باید تهدید را تبدیل به مروارید کنند.
2.صدف دارای گوشت نرمی است و سنگ ممکن است که به او صدمه بزند و چون صدف نمی تواند این سنگ را بیرون بیاندازد باید از روغن درون خودش به سنگ بپاشد و این تهدید را از بین ببرد.
3.ما در زندگی با سنگ هایی مواجه هستیم که به زندگی ما وارد می شوند. در زندگی انسان باید مشکل و سختی ها را تبدیل به مروارید کند .
4.بچه ها برای مادرشان گردنبندی با سنگ های بی ارزش نمی خرند. بچه ها برای مادرشان گردنبندی که با مروارید تزئین شده است می خرند. این سنگ ها نشانه ای از عمل زشت هستند و مروارید نشان و آیت عمل زیباست .
5.هرکدام از بچه ها صدفی هستند که باید مروارید بپرورانند. آیا در تمام صدف ها مروارید هست؟نه اینطور نیست. پس بچه ها برای ساخت مروارید باید شبیه یک صدف مروارید ساز عمل کنند و تهدید های بیرونی را تبدیل به مروارید کنند.
یه سوال دارم
شما خودتون مستقیما در جلسات حضور دارین؟ من چطور میتونم جلسات اتاق کودک رو تهیه کنم تا کجا پیش رفته؟
پرسیده بودم گفتن که استاد هنوز اجازه نشر این جلسات رو نداده و فقط جلسه اولش گیرم اومده
راهنمایی میکنین لطفا
---------------------------
سلام
لطفا برای تهیه جلسات با انتشارات اندیشکده تماس بگیرید.
021-77984181