تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

همایش تخصصی زندگی دوم

يكشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۵:۴۸ ق.ظ
همایش تخصصی زندگی دوم
اسفند 1391
تیتر یک - به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در این همایش که با حضور اندیشمندان، کارشناسان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی و علمی کشورمان برگزار شد دکتر حسن عباسی با انتقاد از عمل زدگی و روزمرگی مدیران و مسئولان کشوری خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاههای ما نیز 50 تا 60 سال از دنیا عقب هستند و صرفا به ترجمه و بیان نظریاتی می پردازند که اکنون دیگر از مد افتاده و دیگر زمان کاربرد آنها سپری شده است.

وی به اهمیت و جایگاه آینده پژوهی و علوم مرتبط اشاره کرد و افزود: بحث زندگی دوم نیز از مهمترین مباحث مربوط به آینده‌پژوهی است و اگر از این موضوع غفلت شود آثار و تبعات فراوانی گریبانگیر جامعه، فرد و خانواده می‌شود و اصولا ممکن است نتوانیم اثرات آن را مدیریت کنیم.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه هم اکنون اطلاعات و دانش و بطور کلی سواد بسیاری از کودکان از والدین آنها در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات بیشتر است افزود: این عامل باعث شده تا دنیای مجازی خاصی برای آنها شکل بگیرد که حتی والدین با تبعات و آثار  آن بدرستی آشنا نیستند.

وی به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: همه اینها در راستای سیاست‌های جهانی و دست اندرکاران دنیای مجازی و زندگی دوم صورت می‌گیرد و همانطور که ژوزف نای دانشمند غربی می‌گوید در جنگ نرم دیگر نباید به دنبال تسخیر سرزمین باشیم بلکه باید ذهن‌ها و قلب‌ها را تسخیر کنیم که این اتفاق در قبال فرزندان ما رخ داده است ولی مسئولان متوجه نیستند.

وی به اصطلاح جهان موازی اشاره کرد و گفت: این اصطلاح قرن‌ها پیش توسط چینی ها مطرح شد و در زمان رشد تفکر اسلامی نیز محی‌الدین عربی آن را مطرح کرد ولی اهمیت این مقوله در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری است.

 دکتر حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به اینکه زندگی موازی و زندگی دوم در تمام عمر بشر بوده است خاطرنشان کرد: ولی زندگی دوم سایبری که موضوع این همایش است دارای مخاطرات فراوانی است چرا که اسطوره ها جای خود را به آواتار داده‌اند و آواتارها تکثیر یافته و جای منجی بشر را می‌گیرد.

وی آواتاریسم را در تضاد با مهدویت ارزیابی کرده و افزود: همه ما منتظر مهدی موعود هستیم ولی غرب به دنبال این است که برای هر فرد در قالب آواتار یک منجی بسازد و چون این آواتار نمی‌تواند بشر غربی را از مشکلات و گرفتاری‌ها نجات دهد شاهد خودکشی‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای آنها هستیم.

وی به وظایف دستگاه­های مختلف اشاره کرد و گفت: در مقوله زندگی دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی نقش بسیار مهمی دارند و باید برای این موضوع تلاش کنند و گرنه نمی‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

دکتر عباسی جهاد دانشگاهی را پیش گام مباحث نوین علمی بویژه در زمینه مقوله مهم زندگی دوم (second life) عنوان کرد و افزود: برگزاری این همایش‌ها با محوریت جهاد دانشگاهی باید ادامه یابد.

وی با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نظام سازی در کشور اشاره کرد و گفت: برای بسیاری از بخش‌های دولت و ملت نظام سازی شروع شده و در حال انجام است ولی برای زندگی دوم و فضای مجازی هنوز این اتفاق نیفتاده و باید برای آن تلاش مضاعفی را آغاز کنیم.

وی هشدار داد: هم اکنون فضای واقعی با فضای مجازی به دلیل بحث آواتاریسم بیش از 90 درصد تفاوت و عدم انطباق دارد و باید برای همه موضوعات این مقوله مهم فناوری اعم از حقوقی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی سیاستگذاری و تلاش کنیم.

همایش تخصصی زندگی دوم با حضور پرشور کارشناسان و مسئولان توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">