تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات
اندیشکده یقین به دنبال بومی سازی و تدوین دانش دکترینولوژی است - حسام الدین حائری زاده

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو» حائری زاده در نشستی که در بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد به معرفی دستاوردهای مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز پرداخت.

حائری زاده در ابتدا به مدل ساختاری این موسسه اشاره و تصریح کرد: اندیشکده یقین در سطح ارائه مدل‌های ساختار حکومتی از مدل‌ مرکز ترودوک که مرکز تبیین دکترین‌ها در ایالات متحده است استفاده می‌کند.

عضو اندیشکده یقین افزود: مجموعه ترودوک در چهار سطح استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی محصولات خود را ارائه می‌دهد و مرکز بررسی‌های دکترینال نیز از این الگو برای انتشار دستاوردهای خود استفاده می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد:‌ اندیشکده یقین دو سطح پژوهشی از مدل کلوژدوفرانس استفاده می‌کند چرا که الگوی این کالج در ارائه و برگزاری کلاس‌های آموزش بسیار موفق بوده است.

حائری زاده آزاد و رایگان بودن کلاس‌ها، استفاده از اساتید دارای نظریه و بحث از علوم در حال تولید را از ویژگی‌های اصلی موسسه کلوژدوفرانس عنوان کرد و افزود: اندیشکده یقین سعی کرده تا از این الگو برای گزینش اساتید استفاده کند.

عضو اندیشکده یقین گفت: الگوی دیگری که این مرکز استفاده می‌کند مدل حوزه‌های علمیه زمان صفویه است زیرا در آن زمان حوزه‌های علمیه پاسخگوی تمام نیازهای بشری بوده است.

وی در ادامه به ضرورت تدوین دانش دکترینولوژی اشاره و بیان کرد: اگر بخواهیم یک الگوی جامع و کامل برای اداره جهان اسلام ارائه دهیم طبق فرموده رهبر انقلاب نیاز به بومی سازی علوم اقتدارآفرین داریم به همین دلیل اندیشکده یقین به دنبال تدوین دانش دکترینولوژی است.

حائری زاده بیان داشت: در زمینه بومی سازی دانش دکترینولوژی تا کنون 39 مکتب و رویکرد از 64 مکتب بومی شده است که مرکز بررسی‌های دکترینال از این حیث پیشتاز جنبش نرم‌افزاری در علوم انسانی می‌باشد.

عضو اندیشکده یقین افزود: اولین قدم در بومی سازی علوم ایجاد مفاهیم اولیه است و پس از آن باید ریشه کلمات شناخته شود و بررسی تغییرات صورت گرفته بر روی مفاهیم گام سومی است که اندیشکده از آن استفاده می‌کند.

وی در ادامه به گام چهارم اشاره کرد و گفت: فراگیر کردن مفاهیم تولید شده جدید از منبع قرآن و سیره پیامبر و همچنین خرد بشری می‌باشد حاصل می‌شود.

حائری زاده در پایان متذکر شد: علت ناکارآمدی برخی موسسات در زمینه تحول علوم انسانی عدم مطالعه تطبیقی مانند آنچه این مرکز انجام می‌دهد، عدم آشنایی با ریشه کلمات یونانی و لاتینی و همین‌طور غرب شناسی ناقص می‌باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">