تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

پیوند آسمانی

دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۳:۴۷ ب.ظ
گروه تحلیلی تیتر یک - پیوند و وصال دو نفر،اگر بر مبنای رضای خدا و رسولش باشد، هم مبارک است و زیبا، هم پایدار است و عمیق به ژرفای اقیانوسی بی کران در پهنای دنیایی بی نهایت. به مانند وصال دو عاشقی که آغازش عشق و پایانش عشق بود. عشق علی به فاطمه و عشق فاطمه به علی.


داستان ازدواج حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س)

حضرت على(ع) فرمود: تصمیم به ازدواج گرفتم، ولى جرأت نمى‌کردم، این‌ مطلب را به حضرت رسول(ص) عرض کنم و مدتى این موضوع شب و روز در فکرم بود تا اینکه روزى بر حضرت رسول(ص) وارد شدم و آن حضرت‌ فرمودند: اى علی!

عرض کردم: بفرمایید اى رسول خدا!

فرمود: آیا میل و رغبتى به ازدواج دارى؟

عرض کردم: رسول خدا خود داناتر است -و گمان بردم ‌حضرت یکى از زنان قریش را به عقد من درآورند- و من از اینکه فرصت ازدواج‌ با فاطمه را از دست دهم، نگران بودم و متوجّه نشدم که چه شد که حضرت مرا صدا زدند و در خانه ام‌سلمه به خدمتشان رسیدم.

وقتى به من نگاه کردند، چهره‌شان درخشید، تبسّمى فرموده به گونه‌اى که سفیدى دندان‌هایشان را که ‌مى‌درخشید دیدم، حضرت به من فرمودند: اى على! مژده! چرا که خداوند مسأله ازدواج تو را که فکر مرا مشغول کرده بود، خود به عهده گرفت.

گفتم: قضیه چیست یا رسول الله؟

حضرت فرمودند: جبرئیل با سنبل و قرنفل بهشتى‌ نزد من آمد و آن‌ها را به من داد، من آن دو را گرفتم و بوییدم و گفتم: اى جبرئیل! این سنبل و قرنفل را به چه مناسبت آورده‌اى؟

او گفت: خداوند تبارک و تعالى‌ ملائکه ساکن بهشت و نیز سایر ساکنین آن را امر فرموده که تمام بهشت‌ها را با تمام درخت‌ها و رودخانه‌ها و میوه‌ها و قصرهایش آذین بندند و به بادهاى‌ بهشتى دستور داده تا با بوى انواع عطر بوزند و حورالعین را به خواندن‌ سوره‌هاى «طه»، «طس»، «شورى» و سوره‌هایى که با «طسم» شروع‌ مى‌شود امر فرمود و به یک منادى دستور داد که چنین جار بزند:

اى ملائکه من و اى ساکنین بهشت من! شاهد باشید که فاطمه دختر محمّد را به عقد على بن ابى‌طالب در آوردم و به این کار راضى و خشنودم، این دو از یک دیگرند.

سپس ‌خداوند تبارک و تعالى به ملکى از ملائکه بهشت به نام راحیل - که در بلاغت‌ هیچ یک از ملائکه به پاى او نمى‌رسند- امر فرمود که خطبه بخواند، او نیز خطبه‌اى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبه‌اى نیاورده بودند، سپس به ‌یک منادى دستور داد تا چنین جار بزند:

اى ملائکه من و اى ساکنین بهشت من! به على بن ابى‌طالب حبیب محمّد و فاطمه دختر محمّد تبریک بگویید، چه‌ اینکه من براى آنان خیر و برکت قرار دادم.

راحیل گفت: برکت تو بر آن دو بیشتر از آنچه ما در بهشت و منزلت براى آنان مشاهده کردیم نیست؟

خداوند فرمود: اى ‌راحیل! از جمله برکت من بر آن دو این است که آنان را بر محبّت خودم، با هم‌ همراه مى‌کنم و حجّت خود بر مردم قرارشان مى‌دهم و قسم به عزّت و جلالم ‌که از آن دو، نسل و فرزندانى به وجود خواهم آورد که در زمین گنجینه‌داران و معادن حکمت خود قرارشان خواهم داد، بعد از پیامبران، آنان را حجّت بر مردم قرار مى‌دهم.

پس مژده بده اى علىّ! که من نیز، همچون خداى رحمان، دخترم فاطمه را به ازدواج تو درآوردم و آنچه را که خداوند براى او پسندید، من نیز پسندیدم.

حال دست همسر خود را بگیر که تو از من نسبت به او سزاوارترى، جبرئیل ‌به من خبر داد که بهشت و اهل آن، مشتاق شما دو نفرند و اگر خداوند تبارک ‌و تعالى نمى‌خواست از نسل شما حجّتى بر خلق برگزیند، خواسته بهشت و اهل بهشت را در مورد شما دو نفر اجابت مى‌فرمود، پس تو چه خوب برادر و چه خوب داماد و چه خوب همدمى هستى و رضایت خدا براى تو کافى است و از رضایت هر کس دیگر بهتر است.

حضرت على(ع) گفت: «رَبِّ أَوْزِعْنِی‌أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ اَلَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَ‌»؛ پروردگارا! مرا بر آن دار که شکر نعمتى که‌ به من دادى، به جاى آرم، حضرت رسول(ص) نیز آمین گفتن.



مقدمه


درآستانه ­ی هفته­ ی ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) که به نام روز ازدواج نامگذاری شده است به سر می­ بریم. ازدواجی که بر پایه­ ی عشق و علاقه­ ی معنوی آن دو بزرگوار به یکدیگر شکل گرفت و الگویی شد برای جوانانی که ازدواج را عاملی برای نزدیکی به پروردگار، رهایی از شهوات، سکینت و آرامش و تولید نسل پاک و مؤمن می­ دانند.

 با این حال، سؤالی که در این روزها برای اغلب افراد پیش می ­آید این است که چگونه جامعه ­ای که الگوی ازدواجش افراد معصومی چون حضرت علی (ع) و خانم فاطمه زهرا (س) می­ باشد، با مشکلات و معضلات بزرگی در امر ازدواج و تشکیل خانواده رو به رو می­ باشد؟ چه کوتاهی­ها و کم کاری­ هایی صورت گرفته که اکنون با افزایش جوانان مجرد که بیش از ده میلیون نفر برآورد شده است، مواجه شده­ ایم؟ واقعا چه کسانی مقصرند؟ والدین؟ جوانان؟ مسؤلین؟ روحانیون؟ نهادهای اجتماعی؟ نهادهای فرهنگی؟ رسانه­ ها؟ بزرگان فکری؟ و ....

مطرح کردن این مسائل، نه دیگر برای کسی تازگی دارد و نه آنقدر پنهان است که از دید حتی مردم عادی دور مانده باشد. بیان این مسئله، تکرار مکررات است که هر روز در رسانه­ ها و توسط افراد مختلف هشدار داده می­شود. اما بد نیست که یک بار دیگر به این موضوع پرداخته شود. 

موانع ازدواج

ابتدا به چند مورد از موانعی که در سال­ های اخیر سد راه ازدواج جوانان قرار گرفته است، اشاره می­ کنم:

1.مشکلات اقتصادی اعم از گرانی و افزایش بی­رویه­ ی مسکن، اجاره خانه، بیکاری و درآمد پایین

2.سخت­ گیری و توقعات نابجای والدین و اطرافیان جوانان

3.عدم تعهد و مسؤلیت ­پذیری پسرها در تشکیل خانواده

4.بالا رفتن سطح سواد دختران نسبت به پسران

5.دوری از مفاهیم و آموزه ­های اسلامی درباره سبک ازدواج اسلامی 

6.تفردگرایی جوانان؛ که در واقع حاصل سبک زندگی آمریکایی است

7.عدم توجه قانون­ گذاران و دولت و مسؤلان مربوطه در حمایت جدی از تشکیل خانواده


آسان کردن تشکیل خانواده

در اصل دهم قانون اساسی عنوان می شود:

"از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی­های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد."

 با توجه به این اصل مهم و حیاتی، چه خدمات شایسته­ ای برای رفع مشکلات و ترویج ازدواج اسلامی در طول این سال ها، در مجلس و دولت صورت گرفته است؟ آیا قرار است سهل انگاری و عدم توجه مسؤلین به این موضوع که وضعیت اسف باری به خود گرفته، چون گذشته تکرار شود؟


تبعات منفی

حال ببینیم در صورتی که این معضل بزرگ به حال خود رها شود، چه تبعاتی گریبانگیر جوانان و جامعه می­ شود:

1.بالا رفتن آمار فساد و بی بند و باری در کشور

2. افسردگی و مشکلات روحی و روانی دختران و پسران

3. ایجاد حس بدبینی میان دخترها و پسرها که با بالا رفتن سن ازدواج، افزایش می ­یابد

4.تبعات منفی این بدبینی ها به نسل بعد و بی علاقگی آن­ها به تشکیل خانواده

5.کاهش جمعیت و پیر شدن جامعه



 ترویج فرهنگ ازدواج آسان


این موارد، خود تهدیدی است برای کشور و جامعه. ولی نباید از پا نشست. هنوز هم دیر نشده است. راه­ های مؤثر زیادی وجود دارد تا فرهنگ ازدواج آسان بر پایه ی عشق معنوی دو طرف به یکدیگر، انجام پذیرد.

1.معرفی الگوهای اسلامی؛ ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س)، ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)

2.ترویج و اشاعه ­ی آیات و احادیث و روایات در رابطه با امر مقدس ازدواج

هر که زن بگیرد یک نیمه ایمان خویش را کامل کرده ، از خدا درباره نیم دیگر بترسد.
(نهج الفصاحه ، ح 2936)

دو رکعت نماز کسی که زن دارد ، بهتر از هفتاد و دو رکعت نماز عَزَب (مجرد) است.
(نهج الفصاحه ، ح 1670)

هر که زن گیرد به این منظور که از محرمات برکنار ماند ؛ بر خدا لازم است که او را یاری کند.
(نهج الفصاحه ، ح 1396)

پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) :

هر که دوست دارد که پاک و پاکیزه خدا را دیدار کند ، با همراه داشتن همسری به دیدارش رود

پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) :

در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد ، که نزد خدای عز وجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد

3. از آن­جایی ­که این نسل، نسل بعد از دفاع مقدس می­ باشد، یادآوری رشادت ­ها و مردانگی­ جوانان آن دوره و فداکاری و صبر و تحمل همسران مهربانشان مخصوصا همسران گرانقدر جانبازان که انصافا از خودگذشتگی بی نظیری را به نمایش گذاشتند، تصویری زیبا و عاشقانه از عشق همسران به همدیگر را جلوی چشم نسل امروز قرار می ­دهد

4.معرفی و شناساندن زوج­ های جوانی که در این شرایط چشم به روی همه­ ی زرق و برق­ ها بستند و با پیروی از الگوهای اسلامی، زندگی مشترکشان را آغاز کردند

5.شناسایی جوانانی که نگاهی ارزشی و اسلامی به ازدواج دارند و معرفی آن­ها به همدیگر

6.تسهیل در امر ازدواج توسط افراد خیر و نهادهای مربوطه
امید است با ترویج گفتمان ازدواج اسلامی، روز به روز بر تعداد افراد متأهل جامعه افزوده و از جوانان مجرد کاسته شود. جوانان عزیز نیز باید برای تحقق این امر مقدس تلاش کنند و در این راه استقامت داشته باشند.

منبع: تیتر یک

نظرات (۴)

در قرآن آمده است که ازدواج کنید تا خدا از فضل خود شما را بی نیاز کند اما جوانان به این یقین نرسیده اند و خدا را باور ندارند و فقط به خودشان اعتماد دارند و از این جا هم ضربه می خوردند. ببینیم حالا بدون نیاز به خدا میتوانند به خواستشون برسند یا نه؟
سلام
با مطلب «شیطان، امام راه باطل»
به روزم.
منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.
ازدواجی ساده با ساز و برگی اندک، اما صفا و صمیمیتی بسیار
صورت گرفت که تحسین همگان را بر انگیخت و اسوه ای برای آیندگان شدآن پیوند ساده و بی ریا جز پیوند دو معصوم و برگزیده، علی و فاطمه، نبود.
۱۶ مهر ۹۲ ، ۰۲:۰۰ میثم صفائی
یه مطلب برید راجع به جایگزینیه امروز یعنی اول ذی الحجه با روز ولن تاینو و روز سپنتا و تشویق کنید یه ایرانی شیعه هم میتونه روز عشاق اختصاصی داشته باشه نترسید خیلی میتونه باز خورد داشته باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">