تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

شبیخون لیبرال معماری به پایتخت معنوی ایران

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲ ب.ظ
شبیخون لیبرال معماری به پایتخت معنوی ایران - اسماعیل ارجمندی


تیتر یک - 48 پروژه لیبرال معماری، که به همت شهرداران مشهد به سرعت در شرف نابودی میراث ماندگار شیخ بهایی در پایتخت معنوی ایران هستند؛ به طور مختصر معرفی و فهرست می‌گردند.


مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۳۸۹/۰۷/۲۷ در اجتماع بزرگ مردم قم‌، فرمودند:

"آنچه را که من تأکید می‌کنم، معمارى و شهرسازى قم است. امروز کارهاى بزرگى در قم دارد انجام می‌گیرد، ساخت و سازهایى انجام می‌گیرد؛ حتماً در این معمارى‌ها باید ملاحظه کنند که معمارىِ اسلامى باشد؛ نمادهاى انقلاب در این شهر، در معمارى‌ها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است."

اگرچه این سخن به طور خاص در مورد شهر مقدس قم، ایراد شده است؛ اما قابل تعمیم به سایر شهرهای کشور و بویژه شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران است و مطالبه ای است که امام جامعه از امت خویش نموده است. به راستی شهریاران مدرن‌اندیش امروز که آمال خود را در "دبی سازیِ" شهرهای "قبة الاسلام" می بینند، چه پاسخی به این ندا دارند؟

در زیر 48 پروژه لیبرال‌معماری، که بدون شک تلاش سترگی در راستای توسعه‌ی معماری لیبرالی و نابودی میراث ماندگار معماری و شهرسازی شیخ بهایی در مشهد است به طور بسیار مختصر و فهرست‌وار معرفی می‌شوند.

پروژه‌های معرفی‌شده، عمدتاً با رویکرد مدرن و یا پست‌مدرن، و توسط معماران داخلی و یا خارجی، و با عنایت به لیبرال معماری (معماری غرب) طراحی و ساخته شده‌اند و یا آنکه در حال اجرا هستند که تا مشهد 1400 سیما و منظر شهری این شهر را آنچنان دگرگون خواهند نمود که آن را از مشهدالرضا(ع) باز نخواهیم شناخت چرا که مشهد دوره جمهوری اسلامی، مشهدی غربزده بیش نیست.

این پروژه‌ها عموماً به بهانه ایجاد جاذبه‌های توریستی و توسعه صنعت گردشگری، خدمت به زائران و تأمین رفاه آنان، "جهانی‌سازی مشهد" و ... و کاملاً بی‌اعتنا به معماری اصیل و باوقار ایران اسلامی ساخته شده‌اند. مسؤولان این پروژه‌ها به‌صراحت می‌گویند "باید کاری کنیم تا ایرانی‎ها برای گردشگری به خارج از کشور نروند" و به این بهانه چهره‌ی مشهد را به "دبی ایرانی" بدل می‌کنند و رؤیاهای بلندپروازانه‌ی خود را به مدد بیت‌المال بر کرسی تحقق، می‌نشانند.

نشاندن بلندای هوس مدرنیته بر تارک برج‌های مشهد، از این باب یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود که؛

اولاً، معماری مدرن، مشهد را به غفلت‌کده بدل خواهد کرد. مشهد پایتخت معنوی ایران است و انسانی که در پیچ و خم روزگار، دچار غفلت‌زدگی مفرط و روزمرگی شده، خود را در آن بارگاه مقدس باز می‌یابد؛ معماری و شهرسازی شهر مشهد لزوماً باید به مدد این عنصر هویت زا بشتابد؛ حال آنکه ساخت و ساز شتابزده‌ی دو دهه اخیر در مشهد، آنجا را به نمایشگاهی از آثار معماری مدرن بدل نموده، که نه‌تنها به معنویت آن نمی‌افزاید، بلکه مشهد مقدس را به غفلت‌کده‌ای بدل می‌کند که به دست خویش و هزینه بیت‌المال ساخته‌ایم.

ثانیا؛ مبدأ برج‌سازی را می‌توان به مکتب شیکاگو نسبت داد که در اواخر قرن نوزدهم و با رویکرد جدید سازه‌ای، به بلندمرتبه‌سازی روی آورده شد و سپس به عمده نقاط غرب، تسری یافت.

اما مرگ بلند مرتبه سازی، و حتی به گفته ی چارلز جنکز (تاریخ نگار و منتقد معماری) مرگ معماری مدرن در روز 15 ژولای 1972 در ساعت 32/3 بعد از ظهر رخ داد. این تاریخ اشاره به منهدم کردن برج های مسکونی پروت ایگو در شهر سنت لوییس آمریکا دارد. چرا که محصول زندگی در این برج ها، ایجاد بافتی جدید اجتماعی متشکل از انسانهایی بود که در این برج ها زندگی کرده اند و آن برج ها، از آنها موجوداتی پرخاشگر و جامعه ستیز ساخته بود که هزینه های سنگینی را بر دست نظام آمریکا گذاشته بودند. دولت آمریکا تصمیم گرفت که با هزینه ای بسیار زیاد برج های مربوطه را تخریب و سپس برای همیشه پس از جنبش تخریب برج ها، رویکرد ساختمان های ویلایی و یک طبقه سازی را، برای ایجاد نظم، سلامت و آرامش اجتماعی اتخاذ کند. (ان شا الله به این موضوع، مفصلا در آینده خواهیم پرداخت.)

اما حالا که از برج سازی غرب تقلید می کنیم، چرا از تجربه تلخ برج نشینی در مغرب زمین، پند نیاموزیم و پس از مرگ معماری مدرن! آن را در مشهد الرضا، احیا کنیم؟!!

ثالثا، سه عنصر نابود کننده بافت اجتماعی یک شهرند، 1. برج، 2. اتوبان، 3. شاپینگ سنتر یا همان مراکز تجاری، که هرسه اینها در مشهد به سرعت در حال احداثند.

رابعا، مگر نه آنکه معماری ایرانی همان گنجینه‌ای غنی است که مردمان مغرب زمین را به تماشاگه خود کشانده، چنانچه که اسطوره های معماری مدرن با دیدن آنها انگشت حیرت به دهان می گیرند. (اشاره به ماجرای "لویی کان" مهمترین معمار آمریکایی که با دیدن مسجد شیخ لطف الله اشک در چشمانش نقش بست و گفت: من چنین شاهکاری را حتی در رویاهایم نمی دیدم )، پس چرا گنج پدری را رها کنیم و معماری را از غرب گدایی کنیم؟ و قس علی هذا...

البته در میان این پروژه ها، یک یا دو بنا که مدعی ایده پردازی معماری ایرانی هستند، فرم آنها برگرفته از معماری هخانشی است؛ تا آنجا که معماران و طراحان و کارفرمایان آن، بنای خود را با وصف "شاهانه" ستوده اند. باقی بناها بلا استثنا، مدرن و یا پست مدرن و یا کپی برداری از بناهای غربی است.

این پروژه ها با شتابی آنچنان به پیش می روند که ستایش غربیان را نیز در پی داشته است. به عنوان نمونه، در "اجلاس جهانی شهرها" که در شهر ناپل ایتالیا برگزار شد، از خدمات شهرداری مشهد در حوزه آموزش برنامه‌ریزی شهری در میان 176 شهر بزرگ جهان تقدیر شده است.
یا آنکه شهردار شهر مقدس مشهد، پس از مدتها تلاش و  تاخت و تاز بر سبیل لیبرال معماری، به عضویت هیئت مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس) درآمد و به سند زیر، شهرداران کلانشهرهای کشور از عضویت وی در هیئت مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس)تقدیر نموده اند.

 
پروژه های زیر بخشی از این تلاش را به تصویر می کشند.

به دلیل جلوگیری از اطناب کلام، بناها از حیث معماری تحلیل نشده‌اند و این امر به مخاطب گرامی واگذار شده است.


'شهر رؤیایی پدیده'،  با طراحی شرکت  انگلیسی 'اتکینز'
 
 


این پروژه به مساحت 56 هکتار با زیربنای یک میلیون و 200 هزار متر مربع و با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال انجام است و در مدت دو سال و نیم به بهره برداری خواهد رسید.     
مجموعه ای با عنوان 'شهر رویایی پدیده'،  که مدعی بزرگ ترین مرکز توریستی کشور است در مجاورت کلانشهر مشهد و با اعتباری قریب به 20 هزار میلیارد ریال و در زمینی به وسعت 50 هکتار، با کاربری های 'مجتمع بزرگ فرهنگی، باغ گل و نمایشگاه دائمی گل و گیاه، هتل پنج ستاره، مجتمع مسکونی، شهربازی سر پوشیده، پارک آبی، مرکز بزرگ خرید و مجتمع اداری”  است.
این مجموعه، در خرداد ماه سال 1390 با حضوراستاندار خراسان رضوی،نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی و رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورآغاز شد و بناست همزمان با میلاد حضرت رضا (ع) در مهرماه سال 92 به بهره برداری برسد.
بنا بر ادعای طراحان آن، حجم هندسی بزرگ ترین مرکز توریستی کشور واقع در منطقه شاندیز از دور نماد عدد هشت فارسی است. و عملیات احداث آن در مدت زمان 888 روز پیش بینی شده است.
بنا بر اذعان مدیران این پروژه، طراح و مشاور پروژه شهر رویایی پدیده یک شرکت  انگلیس 'اتکینز'  است که هم اکنون بالغ بر 60 دفتر در سطح جهان دارد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در دیدار با جمعی از سرمایه‌گذاران و مدیران پروژه 'مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید شاندیز گفته است؛ پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و تامین زیرساخت‌های آن به طور همه ‌جانبه مورد حمایت دولت و سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قرار خواهد گرفت.
وی همچنین گفته است: امیدوارم روزی برسد که در این مرکز همایش‌ های بزرگ بین‌المللی برگزار شده و سفرا و وزرای کشورهای خارجی در آن حضور یابند و از نزدیک شاهد قابلیت ‌های گردشگری ایران و مشهد مقدس باشند.
درباره این پروژه و  شرکت انگلیسی "اتکینز" بزودی در گزارشی مفصل و مستند بیشتر خواهیم گفت.


پروژه شهر تمدن ها




پروژه شهر تمدن ها، که بعد از گذشت دو سال از کلنگ زنی ، عملیات ساخت پروژه شهر تمدن ها  آغاز شده است.
 
پروژه بین‌المللی شهر تمدن‌ها با 120المان بین‌المللی در مقیاس‌های یک پنجم تا یک پانزدهم و به مدت سه سال در منطقه داغستان طرقبه اجرا می‌شود. این پروژه قرار است با سرمایه‌گذاری یک شرکت سرمایه‌گذاری چینی به نام هانلنگ " Hanlong و مشارکت طرف ایرانی با توجه به شرایط خاص و جذابیت‌های بالای گردشگری شهر مشهد ایجاد شود.
 

شهر تمدن‌ها در زمینی به مساحت 120هکتار و در دو فاز با مجموع 3000میلیارد ریال اعتبار ساخته می‌شود که 40 درصد از سرمایه مورد نیاز این پروژه توسط شرکت ایرانی و 60درصد بقیه توسط طرف چینی تامین خواهد شد. 

در شهر تمدن‌ها، برج ایفل در مقیاس یک دوم با کارکرد فرهنگی و دیدگاهی،  موزه لوور به عنوان گالری، اهرام ثلاثه مصر با کارکرد موزه، خیابان شانزه‌لیزه پاریس به عنوان محل فروشگاه‌های کوچک، بخشی از کاخ ورسای و کاخ گلستان به عنوان تالار عروسی بازسازی و ساخته می‌شود.
 

در این طرح، برج پیزا با همان ساختار کج هم در مقیاس یک دوم ساخته می‌شود که شش طبقه پایینی آن به عنوان رستوان و دو طبقه هم به عنوان چشم انداز کاربرد خواهد داشت. مسجد ابن تولون و چند مجموعه دیگر هم با مقیاس واقعی با کاربرد فرهنگی و نمازخانه و مانند آن در این شهر احداث می‌شود 


اتوپیا، بزرگترین نمایشگاه خودرو در خاورمیانه

 
این پروژه با سرمایه گذاری 2.400.000.000 ریال در  زمینی به مساحت 250.000 متر مربع ساخته می شود .شهردار شاندیز، طراحی این نمایشگاه را منحصر به فرد دانسته است.


مجموعه تجاری - تفریحی پاسارگاد

مجموعه تجاری - تفریحی پاسارگاد شاندیز در زمینی به مساحت 26000 مترمربع در مجاورت محور گردشگری شاندیز و کوهستان های منطقه غربی مشهد واقع شده است. زیربنای این مجموعه حدودا 110000 مترمربع و شامل عملکردهای اصلی تجاری ، تفریحی و پارکینگ می باشد.

 
این مجموعه با پیش بینی سه بخش اصلی مشتمل بر فضاهای باز شهری در بیرون ( پلازای شهر) ، مجموعه ورودی و فضای باز داخلی (آتریوم – حیاط سرپوشیده و یا غیر سرپوشیده) را در ساختار اصلی مجموعه اجتناب ناپذیر می سازد.

 

ساختار اصلی درون مجموعه ، با توجه به مشخصه های اصلی مجموعه های تجاری ، رفاهی و تفریحی مشابه در سطح جهان که عمدتا متکی بر فضای باز مرکزی (آتریوم) و فضاهای بازخطی به صورت یک یا چند حلقه منتهی به آتریوم ها می باشد، شکل گرفته است.
 
بنا به ادعای طراحان این مجموعه ، این بنا با دو رویکرد برونگرا و درونگرا حاصل شده است که به زودی با انتخاب یکی از این دو طرح، عملیات احداث توسط شرکت توسعه انبوه سازی پاسارگاد آغاز می شود.


شهربازی سرپوشیده کوهستان پارک شادی

 
این شهربازی که در برآورد اولیه، پنج سال زمان و 10 هزار میلیارد ریال سرمایه‏ گذاری را دربر خواهند داشتY با سرمایه ‏ای بیش از 120 میلیارد تومان در زمینی به وسعت 4 هکتار (40000متر مربع ) در یکی از بهترین نقاط شهر مشهد،  در کنار کوهستان پارک شادی در حال احداث است.
مسؤولان پروژه افتخار می کنند که، این شهربازی قابل مقایسه با بزرگ‏ترین شهربازی‏های دنیا مانند کانادا، ژاپن، آمریکا، فرانسه و دبی است.


مجتمع تجاری اداری سپهر کوهسنگی

 
مجتمع تجاری اداری سپهر کوهسنگی، که محل اجرا خیابان کوهسنگی- نبش کوهسنگی 12، در مساحت زیربنای کل 15,162 مترمربع، با کاربری مسکونی،تجاری، اداری و میزان پیشرفت فیزیکی 40 درصد می باشد.


پروژه عظیم تجاری اکسون AXON

 
  پروژه عظیم تجاری اکسون، در میدان 17 شهریور 35 متری دانش شرقی و به مساحت 5150 مترمربع و زیربنایی به مساحت 80000 مترمربع در 16 طبقه در دست احداث می باشد که کاربری آن، تلفیقی از واحدهای تجاری ، انبار تجاری و پارکینگ بوده، فاصله بسیار کوتاه تا حرم مطهر امام رضا(ع) 1200 متر  دارد و از نمای آلومینیوم کامپوزیت ، سنگ و نیز شیشه در آن استفاده شده است.
 

ورزشگاه ثامن‌الائمه
 
 
ورزشگاه ثامن الائمه مشهد که 70هزار نفری خواهد بود؛ به علت نداشتن تیم در لیگ برتر به تعویق افتاده است و از قرار معلوم، این ورزشگاه حداقل تا پایان دولت دهم تکمیل نخواهد شد.


هایپرمارکت بزرگ پرسون در مجتمع تجاری و تفریحی وصال

 
هایپر مارکت پرسون، واقع در مجتمع تجاری تفریحی وصال با مساحتی قریب به ۶۰۰۰ مترمربع آغاز به کار نموده است.


مجموعه شهری هشت آباد

   
مجموعه هشت آباد دارای مساحتی به وسعت تقریبی 5 هکتار است.
این محدوده مشتمل برهمجواری کاربی تجاری-اداری در حاشیه خیابان توحید (جنوب) با زیربنای حدود 15500 متر مربع ، کاربری بازار روز (هایپر مارکت) در حاشیه خیابان جهان بخش (شمال) با زیربنایی حدود 16500متر مربع ، پارکینگ عمومی (250 دستگاه) و پایانه اتوبوس در حاشیه میدان شهدا (شرق) با زیربنای حدود 10600متر مربع ، پارک شهت آباد به وسعت 16500متر مربع و هتل پنج ستاره نرگس یک در 37طبقه با زیربنای 108000 متر مربع و170متر ارتفاع در نظر گرفته شده است.


هتل مدرن و پنج ستاره درویش

 
پروژه ساخت هتل مجلل درویشی در سال 1386 و در مجاورت بارگاه ملکوتی امام علی ابن موسی الرضا (ع) و با بیست و پنج طبقه ، مرتفع ترین مرکز اقامتی و تنها هتل آتریوم شرق کشور می باشد . هتل پنج ستاره ممتاز درویشی در حاشیه خیابان امام رضا (ع) که اصلی ترین خیابان منتهی به حرم مطهر است و با فاصله حدود یک کیلومتر از آن قرار دارد.
این هتل دارای، اتاق دوبلکس چین براساس معماری کهن شاهانه چین ، اتاق دوبلکس هند  با طراحی شاهانه برگرفته از معماری اصیل هندوستان، اتاق روم باستان  با طراحی سوئیت بر گرفته از معماری روم باستان،  اتاق دوبلکس ایران باستان ، برگرفته از زندگی شاهانه به سبک پادشاهان هخامنشی ، اتاق دوبلکس عرب، براساس معماری شاهانه عربی و  اتاق دوبلکس مصر با معماری برگرفته از مصر باستان ، می باشد.


پروژه مجتمع تجاری-تفریحی آفتاب طرقبه

 
پروژه مجتمع تجاری-تفریحی آفتاب طرقبه، دارای ۱۰۰۰۰ متر مربع عرصه و ۲۷۰۰۰ متر مربع اعیان و دارای مجوز هتل آپارتمان از اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.


توسعه سرزمین موج های آبی
 
سرزمین موج های آبی در زمینی به وسعت حدودا 8000 متر و زیربنای حدودا 23000 متر مربع بزرگترین پارک آبی در ایران و یکی از بزرگترین پارک آبی های آسیا می باشد.
زمان پیش بینی شده برای ساخت یک سال و هزینه حدود 125 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.

دهکده شادی و سلامت طرقبه


دهکده شادی و سلامت طرقبه با وسعت حدود 12 هکتار در مسیر گردشگری طرقبه – نقندر، و  با ایجاد هتل، مراکز خدماتی و گردشگری و تاسیسات درمانی و با مشارکت موسسه توسعه گردشگری سازمان همیاری شهرداری‌های استان، شهرداری طرقبه و بخش خصوصی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

موزه‌ی خراسان

موزه‌ی بزرگ خراسان رضوی به وسعت تقریبی 4 هزار و 900متر مربع، (که تحت نظارت اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور می باشد)  تا تیرماه 1392 افتتاح می‌شود.  به‌دلیل ملی بودن چنین پروژه‌هایی، اعتبار آن‌ها نیز باید از محل اعتبارات ملی تامین شود.

 
نزدیک به 7 سال از آغاز احداث موزه بزرگ خراسان می‌گذرد؛ پروژه بزرگی که عملیات احداث آن از سال 84 آغاز شده و قرار بود در سال 88 به پایان برسد، اما تاکنون چند شرکت کار اجرای آن را بر عهده گرفته‌اند و در نیمه‌راه آن را رها کرده‌اند.

ساختمان تالار شهر در میدان شهدای مشهد
 

تالار شهر با زیربنای حدود 18.000 مترمربع که در تیر 92 بهره برداری می شود و شاخص ترین و بلند ترین ساختمان داخل میدان بوده که بنابر ادعای طراحان آن، نماد اصلی ارتباطات اجتماعی و مردمی است.  

مجتمع تجاری سرزمین زیبای پارسه

 

این مجموعه که واقع در طرقبه بلوار امام خمینی ، جنب آتش نشانی است،  با 25000  متر مربع عرصه و 65000 متر مربع اعیان. 400 واحد تجاری و سالن های ورزشی ، بولینگ و بیلیارد و سینما و نمایشگاه دائمی , … می باشد.

 
 پروژه مشارکتی یاقوت مصلی


  
سرزمین موج های خروشان ؛ بزرگترین پارک آبی ایران
 
سرزمین موج های خروشان به وسعت 60 هزار مترمربع در کیلومتر 2 جاده شاندیز توسط بخش خصوصی با هزینه ای بالغ بر 130 میلیارد تومان در حال ساخت هست.


مجتمع تجاری اقامتی پارسیان
 
پروژه تجاری - اقامتی پارسیان در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان پاسداران واقع شده و در زمینی به مساحت  12011 مترمربع و زیربنای 101200  مترمربع در پانزده طبقه احداث خواهد شد.  نمای خارجی پروژه تلفیقی از سنگ گرانیت با ورقهای کامپوزیت و شیشه خواهد بود.


پروژه بزرگ تجارتی اقامتی درمانی حضرت آیت الله بروجردی
 

 
این پروژه در خیابان نواب صفوی با فاصله 100 متری حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در زمینی به مساحت حدود 8000 متر مربع و در 10 طبقه احداث می گردد.


مجتمع تجاری و توریستی ویلاژتوریست
 

مجتمع تجاری و توریستی ویلاژتوریست با پیشرفت 95 درصدی در ساخت، در قلب مهمترین موقعیت اقتصادی و گردشگری شهر مقدس مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده ییلاقی طرقبه قرار گرفته است.


برج چند منظوره دانشگاه
 
برج چند منظوره دانشگاه در 33 طبقه، در خیابان دانشگاه، و در جنب برج آلتون، در حال ساخت است .
 
طراحان آن مدعی هستند که،  این پروژه شامل توجه به عناصر به کار رفته در معماری سنتی ایرانی، ایجاد تراس های سبز در طبقات و تفکیک مناسب عملکردها با توجه به محدودیتهای زمین می باشد.


برج‌های تجاری ـ اداری مرمر و سلمان
 
برج‌های تجاری، اداری مرمر و سلمان با پیشرفت هشتاد درصدی هم اکنون در حال اجرای نما هستند.


 
مجتمع اقامتی گردشگری و رستوران‌های کشتی رؤیای شاندیز
 
مجتمع اقامتی گردشگری و رستوران‌های کشتی رؤیای شاندیز در زمینی  به مساحت 10.37۸ متر مربع و با سرمایه‌ای بالغ 400میلیارد ریال درحال احداث است. معماری نمای بیرونی و داخلی این پروژه الهام‌گرفته از کشتی کروز است.  زیربنای کل مجموعه  24.900 متر مربع در 10 طبقه پیش‌بینی شده است.


سه پروژه میلاد، شمس و توس

 
 پروژه‌های میلاد، شمس و توس که در تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد؛ در زمینی به مساحت 8940 مترمربع با کاربری های اداری-تجاری در حال احداث است که ساختمان پروژه میلاد در مجاورت مدرسه علمیه فاضل قاینی و در ابتدای خیابان توحید با زیربنایی حدود 2600 متر مربع در پنج طبقه احداث می‌شود.
ساختمان های میلاد، امین و شمس از طریق پل های هوایی و تونل زیرگذر پیاده، خیابان صاحب‌الزمان و عرصه میدان شهدا را به هم متصل می‌کند.


منطقه نمونه گردشگری سپاد

پارک موضوعی عصر جدید که بنا بر اذعان مسولین پروژه، در چهل هکتار مانند پارک‌های موضوعی ژاپن و کره جنوبی ساخته شده است.
منطقه نمونه گردشگری سپاد، با طراحی مهندسین مشاور داخلی وخارجی که در اردیبهشت ماه 1386 به تصویب هیئت دولت رسید و طرح جامع و کلیات طرح تفضیلی این منطقه تهیه و به تصویب شورای گردشگری استان و کمیسیون ماده پنج شورای‌عالی و معماری شهرسازی مشهد رسیده است؛ در حال حاضر مهم‌ترین و بزرگترین پروژه عمرانی و ساختمانی شرکت سپاد طرح منطقه نمونه گردشگری سپاد با مساحت تقریبی 160 هکتار و با زیربنای حدود 000 600 1 مترمربع است.

 
مجتمع تجاری الماس شرق یکی از پروژه‌های ساخته شده در منطقه نمونه گردشگری سپاد میباشد و تعدادی پروژه از جمله مجتمع تجاری وصال، برج‌های اداری تجاری ملل و مجتمع تفریحی و موضوعی سپاد نیز در این منطقه در دست ساخت است.


پروژه تجاری و اداری برج آبشار

 
پروژه تجاری و اداری برج آبشار، دارای 14 طبقه، در متراژ حدود ده هزار مترمربع زیربنا شامل هایپرمارکت، واحدهای اداری و مدیریتی، کافی شاپ و فست‌فود، در حال اجراست.


پارکینگ طبقاتی آسمان

 
مدیران پروژه پارکینگ طبقاتی آسمان واقع خیابان هفده شهریور شهر مشهد که در عید فطر امسال افتتاح شد معتقدند پارکینگ آسمان با گنجایش بیش از 1500 خودرو بزرگترین پارکینگ طبقاتی ایران است.


برج مسکونی رز آرمیتاژ
 
 
برج مسکونی رز آرمیتاژ در زمینی به مساحت 1615 متر مربع واقع در بلوار صارمی مشهد (بین میدان هنرستان و گلشن 5) در حال احداث می‌باشد. این برج مشتمل بر 29 واحد در بیش از 14 طبقات است.
 

هتل پنج‌ستاره "هشت‌باغ " مشهد

پروژه هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد در ابتدای یک از سه بلوار اصلی منتهی به حرم قرار گرفته است.
در حالی که این بنا کاملا مدرن بوده و شباهت خاصی به کارهای معمار صهیونیست، موشه صفدی دارد، طراحان آن مدعی هستند که، در ساختار بنا از نقوش تزیینی خط معقلی به کار رفته در صحن حرم الهام گرفته شده است که مقیاس آن به طور اغراق آمیزی بزرگ شده و به صورت تعبیری انتزاعی به کار برده شد تا از حضور نمادین پروژه در احترام به حرم مطهر اجتناب شود. ضریح و تعبیرهای آن که توسط هنرمندان ایرانی معاصر انجام شده، الهام بخش نمای پروژه شد تا احساس حضور در یک مکان مذهبی مورد تاکید قرار گرفته شود.

 
 
سیرک دائمی مشهد

 
سیرک دائمی مشهد، «سیرک ملل»، در منطقه‌ی نمونه‌ی بین‎المللی گردشگری "سپاد"، در زمینی به وسعت ‌٢٠هزار مترمربع، ظرفیت ‌١٢٠٠ نفر و با اعتباری حدود ‌٥ / ‌١ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ساخته شده است.
این مجموعه، بزرگ‌ترین استادیوم تفریحی ایران نامیده می‌شود.


منطقه گردشگری و اقامتی اخلمد
 
فاز نخست منطقه گردشگری اخلمد اخلمد با واقع شدن در مسیر جاده مشهد ـ قوچان و داشتن فاصله‌ای 65 کیلومتری با مشهد،  در زمینی به مساحت 45  هکتار با خرید اراضی و برآورد ریالی این پروژه ملی رقمی افزون بر 940 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.


سینمای شهید سید ابراهیم اصغر زاده

 
سینمای شهید سید ابراهیم اصغر زاده، مجهزترین سینمای کشور، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد واقع در پارک ملت با زیربنای 850 متر مربع و ظرفیت 445 صندلی و  هشت میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه؛ با حضور سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد افتتاح شده است.
 

افتتاح پروژه ی بزرگ 17 شهریور
 
این پروژه ی بزرگ و 18 طبقه، که متعلق به شهرداری مشهد بوده ، بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور محسوب می گردد و شامل 2100 فضای پارکینگ، مرکز تجاری، شهربازی بزرگ و... بوده و با مشارکت بخش خصوصی و در میدان 17 شهریور ساخته شده و به بهره بزداری رسیده است.


مجتمع تجاری ، توریستی و اقامتی مهر ایرانیان
 

مجتمع تجاری ، توریستی و اقامتی مهر ایرانیان، با تعداد طبقات25  طبقه در حال ساخت است.


مرکز بین‌المللی مالی و اقتصادی مشهد

 
این مرکز در هشت بلوک به صورت زیر در حال ساخت هست:
بلوک A:پارکینگ در زیر فضای سبز لچکی اطراف میدان
بلوک B: ساختمان تجاری
بلوک C: ساختمان اداری جدید و سالن‌های همایش
بلوک D: پارکینگ اختصاصی مجموعه (زیر سطح زمین) + سالن‌های همایش (فرهنگی)
بلوک E:اداری،  اقامتی، رستوران و مرکز داده‌ها
بلوک F: تجاری - پارکینگ
بلوکG: مجموعة ورزشی
 


برج باران 2

 


مجموعه مسکونی نیایش

 
زمین طرح مجموعه مسکونی نیایش درضلع شمال شرقی محدوده اراضی کوهسنگی قرارگرفته و مساحت تقریبی این اراضی 22181 مترمربع و زیربنای کل پروژه 56580مترمربع می‌باشد .


پروژه تجاری گردشگری ویلاژتوریست

 
پروژه تجاری گردشگری ویلاژتوریست در یکی از مهمترین موقعیت اقتصادی و گردشگری شهر مقدس مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده ییلاقی طرقبه قرار گرفته و مجموعاً در 8 طبقه با زیر بنای 40000 مترمربع  در مشهد درحال احداث و آماده بهره برداری می باشد .
 

برج ۴۰ طبقه تجاری - اداری و مسکونی قصر آسمان مشهد
 
مجتمع تجاری - اداری - مسکونی قصر آسمان در مشهد مقدس، بلوار جانباز شهر مشهد واقع شده است که فاز اول این پروژه، برج تجاری اداری و مسکونی در ۴۰ طبقه و ۱۸۵ متر ارتفاع سازه برج است و  فاز دوم آن 2 برج مسکونی ۳۵ طبقه  و ۱ برج اداری ۲۵ طبقه می باشد.


مجتمع اداری ، تجاری و اقامتی آرمان
 
 

 
این پروژه در شهر مقدس مشهد محور و حاشیه اصلی خیابان نواب صفوی جنب بازار عدالت و در تعداد طبقات16 طبقه و زمینی به مساحت 11590 متر مربع و زیر بنای بالغ بر 78049 متر مربع در حال ساخت است.
 

برج بین‌الملل تجاری ـ مسکونی امام رضا(ع) 
 
 
این پروژه یکی از بلندترین ساختمان های شهر مقدس مشهد (20 طبقه)  در زمینی به مساحت 2600 متر مربع و با طراحی پست مدرن در نزدیکی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) که دارای چشم‌انداز و دسترسی با حداقل فاصله از حرم مطهر می‌باشد.


طرح مونوریل در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی
 
اجرای طرح مونوریل در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی ، که سیمای شهری مشهد را دگرگون خواهد کرد؛ با حمایت کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد در نهاد مطالعاتی آن در حال بررسی است که تا پایان سال و با اتمام طرح مطالعاتی زمینه اجرایی شدن این طرح فراهم می‌شود.


مجتمع تجاری اقامتی امید 1
 
 

مجتمع تجاری اقامتی امید1 در زمینی به مساحت 4570 متر مربع و زیربنای 43712 متر مربع و تعداد طبقات ۱۳ طبقه در نبش خیابان شیرازی و شارستان رضوی واقع گشته است.


برج قصر طلایی مشهد
 

هتل بین المللی و ۵ ستاره قصر طلایی با بیش از صد میلیارد تومان هزینه در شهر مشهد افتتاح شده به گونه ای که معماری کاخ سفید و کنگره ی امریکا در این طرح بزرگ پیاده شده است
 

منبع: گروه فرهنگی مشرق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">