استاد حسن عباسی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی سپاس
استاد حسن عباسی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی سپاس
تیتر یک - استاد حسن عباسی ضمن اشاره به مشکل اصلی جهان اسلام با خبرنگار سپاس به گفت و گو نشست و با بررسی دقیق این موضوع اظهار داشت: مشکل اصلی که ما امروزه با آن روبرو هستیم مسئله اسلام ستیزی گستردهای است که رسانههای غربی در حال سازماندهی آن هستند و در کشورهای مختلف مردم مسلمان در قالب راهپیمایی و تجمعات با آنها مخالفت میکنند.
در هر کشوری که مسلمانان زندگی میکنند دغدغه آنان این موضوع میشود که دولت آن کشور رویه اسلام ستیزی را پیش میگیرد. هم اکنون اسلام ستیزی گسترده ای در آمریکا و اروپا نظاره گر هستیم و چهره اسلام واقعی را تخریب میکنند. این تخریب از دو وجه انجام میشود که یک وجه آن از طریق نظام رسانه ای و وجه دیگر آن از طریق گروهای تکفیری مثل داعش صورت میگیرد که چهره منفی از اسلام را نشان میدهد یا جریان عمامههای انگلیسی که توسط انگلیسیها پشتیبانی میشوند و به تخریب واقعیت شیعه میپردازند.
خوب این تخریبها قطعا ادامه خواهد داشت و غربیها به صورت دنبالدار به چهره واقعی اسلام ضربه میزنند.
در این جا باید جوانان را که فطرت پاکی را دارند به اسلام واقعی دعوت کرد که لازم است خودشان مستقیما به سراغ اسلام بیایند، آشنا شوند و جستجوگری را از اینجا شروع کنند نه اینکه اسلام را در رسانههای غربی دنبال کنند که دائما یک چهره خشن از اسلام نشان میدهند، بدیهی است که این رسانهها در همراهی با گروههای تخریبی اسلام این ذهنیت را ایجاد میکنند که اسلام یک وجه خشونت طلبی دارد و پاسخگوی نیازهای بشر امروز نیست.
اسلام الگوی حیات آینده بشر است و لیبرالیسم -شاخصه تفکرات مدرن- تنها ایدئولوژیای که به نظر میرسید که جهان را اداره کند امروز دچار مشکل اساسی شده است. اساس اصلی لیبرالیسم هم مسئله اقتصاد هست و اقتصاد لیبرالی در آمریکای شمالی و اروپا دچار شکست کلیدی شده است و تنها راهی که به نظر میرسد در آینده به جای لیبرالیسم و بخصوص لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی نیاز بشر را تامین کند اسلام هست. پس لیبرالیستها تمام سعی و تلاش خود را میکنند که نگذارند نگاه اسلام اثر پیدا کند و گسترده شود و در کنار آن سعی میکنند یک چهره وحشتناک از اسلام پیاده کنند.
بیشتر توضیح دهید، نیت و هدف این افراد از دنبال کردن این رویه چیست؟
آنها با دو نیت این کار را انجام میدهند؛ اولا ملتهای غیرمسلمان را از اسلام بترسانند و در بخش اول میبینیم که گروه داعش دارد یک چهره منفی از اسلام به نمایش میگذارد و سر بریدن از اقلیتهای مختلف کشورها را در جلوی دوربین به نمایش میگذارد و با چند دوربین تمام حرفه ای این کار را انجام میدهند. با این کار یک القایی را انجام میدهند که آن ملت را در برابر اسلام بدبین کنند و این پیامیبرای مردم دیگر جهان است که سراغ الگوهای اسلامینیایند.
حالا در وجه دیگر به سراغ مردم درون جهان اسلام میرویم؛ در درون جهان اسلام اگر به سراغ جنگهای ۴۰۰ سال پیش در اروپا که بین کاتولیکها و پروتستانها که به شکل گسترده ای انجام شد برویم میبینیم که آن جنگها در واقع مردم را از دین مسیحت دور کرد و در نسلهای بعدی به خاطر این جنگ سی ساله برای همیشه دین را کنار گذاشتند.
این شیوه را دارند دوباره در جهان اسلام پیاده میکنند که بعد از این جنگها و ترورها نسلهای بعدی از دین خسته شوند و چنان نفرت پیدا کنند که با دست خودشان دین را برانند و این دو نیت اصلی آنها سبب میشود که ما نگران آینده چهره اصلی اسلام و این دین رحمت باشیم.
درمورد نامه رهبری برای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی صحبت کنیم، این نامه در جلوگیری از نشان دادن یک چهره تیره از اسلام چه نقشی خواهد داشت؟
رهبری در این نامه که به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی فرستادند این نکته را نشان دادند که جوانان خودشان مستقیما بیایند اسلام واقعی را پیدا کنند و این دین الهی را دقیق بشمارند.
اسلام را خودشان پرسش و جستجو کنند و بدانند که هجمه اخبار و اطلاعات رسانههای غربی خود یک توطئه و تهدید است. عمل داعش، النصره و القاعده و این دست گروهها را به حساب اهل سنت نگذارند.
رهبر انقلاب در نامه خود از استفاده جوانان از ابزار ارتباط جمعی صحبت به میان آوردند. مهم ترین مسئله روز در فضای سایبر را چه میدانید؟
مهم ترین مسئله این است که مراقب باشیم در فضای سایبری کسانی دیگر به جوانان غربی خوراک مسمومیبه عنوان اسلام ندهند.
در گذشته موج اسلامیکه شکل گرفت و ما انقلابهایی که مردم کشورهای منطقه یکی پس از دیگری راه انداختند به یاد داریم.
چنان موج علاقه، دعوت به اسلام و کنجکاوی نسبت به اسلام ایجاد شد که این سوال را در ذهن جوانان آورد که اسلام چه بود که توانست این انقلابها را رقم زند.
مسئله بعدی این است که زمانی که حزب الله توانست به نتایج مثبتی برسد و مردم جهان به این گروه علاقه پیدا کردند و پس از کسب موفقیتهای پی در پی حزاب الله، در این بین خلاهایی بوجود آمد که این خلا را تفکر مسموم وهابیت پر کرد.
برای مثال رفتند قرآن عثمان طاها را چاپ کردند و هزینههایی بسیار دادند که اسلام را افراطی معرفی کنند، در آن برهه خیلی از جوانان اروپایی به سمت آن اسلام وهابی رفتند.
بیشتر توضیح دهید، گروهکهای تروریستی و دشمنان اسلام از این کارها چه سودی میبردند؟
القاعده و طالبان از پانزده سال پیش از این موقعیت که جوانان به سمت اسلام وهابی رفتند استفاده کردند و برای خودشان نیرو جذب نمودند و گفته میشود که در سالهای اخیر همین جوانان در داعش و القاعده عضو میشوند. ما تردید نداریم بیش تر این نیروها غالبا مسلمان نیستند و اغلب گانگسترهایی هستند که در کشورهایشان در زندان به مدت طولانی حبس بودند و یا اعدامیبودند و برای اینکه از این وضعیت نجات پیدا کنند، آنها را آزاد کرده اند تا به مدت شش ماه تا یکسال بیایند و در این گروههای تروریستی بجنگند. ما باید سعی کنیم آن خلایی آگاهی و رسانه ای را که پس از انقلاب اسلامیایران و مقاومت اسلامیلبنان در جهان نسبت به اسلام شکل گرفت را پر کنیم. علاوه بر این وقتی که دعوت عام به اسلام صورت گرفت و کنجکاوی مردم در سراسر جهان نسبت به اسلام به وجود آمد کسانی دیگر آمدند و خلاهای خبری و آگاهی را پر کردند که ما باید انشاالله این فضا را پر بکنیم.
جوانان برای معرفی بهتر اسلام در فضای سایبری چه اقداماتی باید انجام دهند؟
در فضای سایبری هم دانشمندان اسلام و هم کسانی که مورخ هستند و اسلام شناسان باید اسلام را به صورت امروزی و به شیوه ساده در زبانهای مختلف معرفی و منعکس کنند. نقش جوانان در این موضوع بسیار پررنگ است که در این حوزه کارهایی انجام شده است و طی چند سال آینده به طوفانی عظیم تبدیل میشود و اثر خودش را خواهد داشت.
در خصوصی افرادی که میتوانند به شناخت چهره اسلام کمک کنند دانشمندانی هستند که باید این مطالب را جمع آوری کنند و یکی دیگر آن هنرمندانی هستند که این مطالب جمع شده علمیدر اسلام را تبدیل به فرآورده رسانه ای کنند که شامل مستند، کلیپ، فیلم و … میشود. دست آخر وقتی جوانان آمدند در فضای سایبر و این مطالب را گرفتند، باید یارگیری کنند و افراد دیگر را قانع کنند. راهکار دیگر همین تورهای گردشگری است و یکی از آنها اردوی راهیان نور میباشد که جوانان غربی را در حوزه ای متفاوت درگیر بکنیم و آنان با دیدن و شنیدن مطالب و مستندات مربوط در این حوزه، بیشتر با آن آشنا میشوند.
بیشتر در خصوص معرفی اسلام امروزی توضیح دهید. اسلام مگر امروز و دیروز دارد؟!
اشتباه نشود، منظورم از اسلام امروزی، معرفی اسلام با زبان امروزی و استفاده از ابزار و شیوههای نو است، زبانی که امروز برای معرفی اسلام پسندیده میشود آن زبان پیچیده و فلسفی نیست چون ما فکر میکنیم برای تعریف اسلام باید به سراغ آن اسلامیکه در حوزه علمیه تدریس میشود برویم، که این طور نیست و نمیتوان ساعتها و هفتهها به پای سخنرانی بشینیم. این شیوه جواب نمیدهد و عصر گفت وگو به عصر تصویر تبدیل شده است.
قبلا گفته میشد افراد میشنوند ولی الان به جای شنیدن میبینند و ما باید در قالب تصویری به تولید بپردازیم به ویژه در حوزه تاثیرگذار سینما، انیمیشن،بازیهای کامپیوتری و فیلمهای مستند و سپس لایههای بعدی انجام بشود که اگر به نتیجه برسد تاثیرگذار خواهد بود.
البته باید توجه داشت در این زبان امروزی فقط نیاز به ابزارهای امروزی مورد توجه نیست بلکه مخاطب امروزی هم مورد توجه است. مخاطب امروزی نوع دریافت پیامش طولانی نیست و بلکه پیام را در حد کم و تاثیرگذار میگیرد و باید با شناخت مخاطب امروزی اسلام را معرفی کنیم.
شهید نادر مهدوی نمونه ای ارزشمند در محیط کلی انقلاب اسلامیتعریف میشود، انقلاب اسلامییک ساختار ضداستعمار بود که در سه لایه استعمار را به چالش کشید؛ استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو که امام خامنهای به خصوص بر روی استعمار نو و فرانو خیلی تاکید دارند. در مواجهه با این نوع استعمار در سه لایه اش انقلاب اسلامییک استعمارشکنی در سه حوزه را به نتیجه رساند و یک الگو به جهان داد.
یک وجه مقابله انقلاب اسلامیمقابله با مظاهر استعماری است که باعث میشود وقتی استعمارگر رانده شود به دلیل دارا بودن وجه استکباری، سعی میکند با شکستن اراده شما دوباره بر جامعه حاکم شود. اینجا ایستادن در برابر استعمار، ایستادن در برابر استکبار هست. استعمار در مظاهر فیزیکی زیاد چهره خود را نمایان میکند و در دریا و هوافضا خود را به نمایش میگذارد، البته همانطور که میدانید استعمار اساسا دریاپایه بوده است و سرزمینهای هند و آمریکا که توسط انگلیسیها نام گذاری شدند بر اساس همین استعمار دریاپایه بود.
در این نوع استعمار از راه دریا میآمدند وارد حریم ایران میشدند و ما نمیتوانستیم که در دریا با آنها بجنگیم و مانند جنگ زمینی با آنان مقابله میکردیم؛ مانند حصر رییس علی دلواری و مبارزات امام قلی در هرمزگان، ولی شهید مهدوی و هم رزمانش در دریا جواب استعمارگران را دادند و آنها را در دریا به چالش کشیدند و در هیج جای جهان این را ما نمیبینیم که در دریا برابر استکبار به صورت چریکی ایستادگی شود.
هیچ کسی نتوانست با آمریکاییها در دریا بجنگد و برای اولین بار ما میبینیم که در دریا یک درگیری گسترده در دریا انجام میگیرد و به شکست آنان میانجامد. البته یک درگیری جزئی در ویتنام صورت گرفت که خیلی درگیری سطحی بود و قابل توجه به حساب نمیآید.
به همین دلیل است که نماد و اسطوره این حوزه که با زدن کشتی بریجتون توسط نادرمهدوی برای اولین بار بوجود آمد، توانست شاخ شیطان را بشکند و یک سرفصل جدیدی در مبارزه با استکبار و استعمار عریان و علنی صورت بگیرد که آن سرفصل الهام بخش بسیاری در جهان شد.
گفتنی است همچنان آن سازوکار و ساختار در دست ایرانیان هست و هنوز در جهان کسی نتوانسته آن انقلاب دریایی را تکرار کند و باید توجه داشت چنین شکستی پس از سالها هنوز برای استکبار تازگی دارد و تکرار نشده است.