تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

۷۷ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

مجموعه برنامه های راز با حضور استاد حسن عباسی

۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۱۹
سخنرانی دکتر حسن عباسی در همایش تربیتی-آموزشی طرح ولایت استان خراسان رضوی
قم - 24 تیــر 1392

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۵:۵۱
نقش جنبش دانشجویی در تحقق مطالبات امام خامنه ای

قم - 24 تیــر 1392

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۴:۰۸

همایش بزرگداشت سردار مفقودالاثر جهان اسلام حاج احمد متوسلیان

تالار سینا و صدرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز - 17 تیـــر

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۳:۵۰
گفت‌وگوی «خبرگزاری دانشجو» با استاد حسن عباسی

قم - تیــر 1392

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۱:۰۰

مراسم نکوداشت حاج احمد متوسلیان در شیراز

شیـــراز - تیـــر 1392

مدت زمان: 01:00:00

حجم: 27 MB

فرمت: mp3

منبع: www.anti666.ir

دانلود

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۰:۴۳

مراسم نکوداشت حاج احمد متوسلیان در شیراز

تالار سینا و صدرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز - 17 تیـــر 1392

 

سخنرانی دکتر حسن عباسی در تالار سینا صدرا

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۲ ، ۰۰:۱۷
گفتگوی تفصیلی حسن عباسی با باشگاه خبرنگاران

23 تیـــر 1392



۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۲ ، ۲۲:۵۰
هوالحکیم

در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانه‌ها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانه‌ها صرفاً در اطلاع‌رسانی عمومی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه‌ی علم را نیز دربرمی‌گیرد.

در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس می‌شد. دانشمندان، در حلقه‌های درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم می‌دادند.

اما یکی از کارکردهای رسانه‌های نوین، این است که علم را از حلقه‌های محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آورده‌اند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانه‌ها بسیار آسان شده است.

جدای از عامل نخست در عمومی شدن علم، که ورود علم از حوزه‌ی رسمی به حوزه‌ی عمومی است، عامل مهم دیگری نیز موثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده.

آموختن برخی از علوم و نظریه‌های آن‌ها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیده‌ی جدید «ذهن‌های پروار» در نسل جدید که پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گسترده‌ای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید می‌تواند علوم و مباحث پیچیده‌ی آن‌ها را در سنین پایین بیاموزد و رسانه‌ها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آن‌ها هستند.

این قابلیت عمومی در نسل نو، تا آن‌جا پیش رفته است که حتی مباحث استدلالی عمیقی هم‌چون مباحث فلسفی را به سادگی درمی‌یابند. از این رو در حوزه‌های عمومی، اکنون «فلسفه برای کودکان» پدیده‌ی شناخته شده‌ای است.

فراتر از فلسفه برای کودکان، موضوع مهم «دکترین و استراتژی برای کودکان» مطرح است، زیرا جوهر هر مکتب فلسفی و جزء اساسی هر علم را می‌توان در «دکترین»‌های آن فلسفه و علم جست‌وجو کرد.

استراتژی برای کودکان نیز از این حیث اهمیت دارد که مسأله‌ی «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری» فردی و اجتماعی، در جوامع پیچیده‌ی امروزی، جایگاه مهمی دارد. تربیت تصمیم‌سازان و «دکترینرین»های آینده از یک‌سو، و تأدیب تصمیم‌گیران و «استراتژیست»‌های آینده از سوی دیگر، بر خلاف گذشته، در سطح تکمیلی در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری صورت نمی‌گیرد، بلکه در سطح مهدهای کودک و دبستان‌ها صورت می‌گیرد. دکترین و استراتژی برای کودکان، برای نخستین بار در ایران، ابتدا از طریق برگزاری دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان، با انتخاب 32 تن از دانشجویان دکترینولوژی در مهر ماه 1390 آغاز گردید. این دانشجویان، هم‌زمان تدریس آزمایشی خود را در مقطع ابتدایی مدارس پسرانه آغاز کردند. سپس در سال 1391 تدریس آزمایشی در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه نیز آغاز گردید.

دوره‌ی تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر روی‌کردهای اساسی طرح‌ریزی استراتژیک برنامه-ریزی شده است. روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک، روی‌کردهایی هستند که مبتنی بر آن‌ها جامعه‌سازی صورت می‌گیرد.

این دوره، با هدف ارتقاء توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در کودکان طراحی شده است. دانشجویان مزبور، هم‌زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را ارتقاء می‌دهند.

پایه‌های علمی این دانشجویان، محدود به دروس استراتژی برای کودکان نمی‌شود و آن‌ها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز مستقلاً می‌گذرانند.

روش‌ها و ابزار کمک آموزشی دامنه‌ی گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد که از اسباب‌بازی‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های کامپیوتری، و داستان‌های کودکان، تا محیط‌های عملی را شامل می‌شود.

وب‌سایت کودکان استراتژیست، پایگاه کوچکی است برای انعکاس فعالیت‌ها و مطالب دکترین و استراتژی برای کودکان که در تیر ماه 1392 به صورت آزمایشی افتتاح شد. این پایگاه وابسته به اندیشکده یقین (مرکز بررسی‌های دکترینال) است.

۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۲ ، ۲۲:۵۴

ماه مبارک آمد، ای دوستان بشارت

کز سوی دوست ما را هر دم رسد اشارت

آمد نوید رحمت، ای دل ز خواب برخیز

باشد که باقی عمر، جبران شود خسارت


امام صادق علیه السلام فرمود:

هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست‏ به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.

۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۲ ، ۰۵:۵۸
دکتر حسن عباسی در جلسه سیصد و بیستم از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک کلبه کرامت» در 29 دی 1390 با موضوع «کلبه در راه» به بحث پیرامون پیش به سوی جهان 1414 با طرح ریزی استراتژیک ایران 1414 پرداخت.

۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۰۷:۲۹
مرکز بررسی های دکترینال، در سال 1379 با هدف پر نمودن خلأ مطالعات استراتژیک و دکترینال دین پایه در حوزه ی قواعد حکومت داری و جامعه سازی پدید آمد.

الگوی طراحی این مرکز، از سه مدل تبعیت می کند:

1. مدل ترودک TRADOC مرکز تبیین دکترین ها در ایالات متحده.

2. مدل پژوهشی و آموزشی کلوژدوفرانس، کالج معروف فرانسه، به عنوان نماد ادهوکراسی فرانسوی.

3. الگوی حوزه های علمیه ­ی شیعه در عصر صفوی در اصفهان (دوره­ علامه مجلسی، میرداماد و شیخ بهایی)

مرکز بررسی های دکترینال، دارای چهار گروه باطل­ شناسی، حق­ شناسی، آینده ­شناسی و گروه امنیت بدون مرز است.

مرکز بررسی های دکترینال، به عنوان یک نهاد تصمیم­ ساز، سوای از فعالیت علمی در بومی سازی دانش دکترینولوژی، در حوزه­ ی طرح ریزی استراتژیک، تاکنون مسئولیت طرح ریزی استراتژیک و تبیین دکترین­ های یازده نهاد کلان را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.

منبع: تیتر یک

۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۵۱

دانش دکترینولوژی

دکترینولوژی( یا قاعده القواعد)، دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت، و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد، برای جامعه سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه ی جامعه از حیث«باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.

علوم انسانی اقتدارآفرین

علوم اقتدارآفرین، علومی را شامل می شود که یک کشور و جامعه را در نسبت با سایر جوامع در موضع قدرت رفیع تری قرار داده و آن را الهام بخش می نماید. علوم اقتدارآفرین، بقاء جامعه را تضمین، و آن را در برابر آسیب های درونی و تهدیدهای بیرونی مصون و مقاوم و واکسینه می نماید.

علوم استراتژیک عموما و دانش دکترینولوژی خصوصا، عمده ترین علوم انسانی اقتدارآفرین محسوب می شوند.

لذا آموزش، اشاعه و بهره گیری از این علوم در جوامع گوناگون، منحصر به کسان خاصی است. از این رو، ادبیات و یافته های این علوم، به ندرت در اختیار عموم قرار می گیرد.

کشور مقتدر در علوم انسانی، کشوری است که قواعد جامعه سازی را با معیارهای بنیادین خود، بومی سازد. عیار استقلال واقعی هر کشور، ابتدا در علوم انسانی، و به ویژه در علوم استراتژیک آن سنجیده می شود.

بومی سازی دانش دکترینولوژی

مرکز بررسی های دکترینال، بررسی تطبیقی دانش دکترینولوژی در سه حوزه ی اندیشه ی غربی، اندیشه ی اسلامی، و اندیشه ی استراتژیک ایران قبل از اسلام را انجام می دهد که حاصل این مطالعات تطبیقی سه وجهی، ابتدا تبیین و شناخت دقیق دانش دکترینولوژی در غرب، سپس انطباق آن با یافته های تاریخی ایران عصر هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است. و در نهایت تطبیق این دو، با کلیات قاعده القواعد در اسلام شیعی در چهارچوب قرآن مجید، سیره و روایات معصومین(ع)- مجموعه ی انبیاء و ائمه(ع)- و تجارب و سیره ی زعمای شیعه در عصر غیبت است.

منبع: تیتر یک

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۱۸
جلسه سیصد و هفتاد و هفت از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «علوم اقتدارآفرین(7) - علم مبارزه ی لیبرالیسم »

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۱۶
جلسه سیصد و هفتاد و پنج از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «علوم اقتدارآفرین(6) - علم مبارزه ی اسلام»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۰۰:۰۴
جلسه سیصد و هفتاد و سه از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «علوم اقتدارآفرین(5) - علم مبارزه ی مارکسیسم»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۵۶
جلسه سیصد و شصت و نه از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «درآمدی بر دکترینولوژی(6) - علوم اقتدارآفرین(4)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۳۸
جلسه سیصد و شصت و شش از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «درآمدی بر دکترینولوژی(5) - علوم اقتدارآفرین(3)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۲۳
جلسه سیصد و شصت و پنج از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «درآمدی بر دکترینولوژی(4) - علوم اقتدارآفرین(2)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۱۰
جلسه سیصد و شصت و یک از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «درآمدی بر دکترینولوژی(3) - علوم اقتدارآفرین(1)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۲۲:۵۷
جلسه دویست و هشتاد و نه از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «درآمدی بر دکترینولوژی(2)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۱۹:۴۱
جلسه دویست و چهل و دو از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی انسان در قرآن(2)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۷:۲۲
جلسه دویست و چهل و یک از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی انسان در قرآن(1)»


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۷:۱۷
جلسه دویست و سی و شش از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی هنر»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۷:۰۷
جلسه دویست و سی و پنج از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی ایمان(2) - ارباب ایمان»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۶:۵۷
جلسه دویست و سی و چهار از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی ایمان(1)»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۶:۵۵
جلسه دویست و سی و سه از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی علم در دکترینولوژی-نقشه علم هجری»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۳:۰۶
جلسه دویست و سی و دو از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «نقشه ی علم در دکترینولوژی-نقشه علم مدرن»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۳:۰۲
جلسه سیصد و هفتاد و یک از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «تاریخ طرح ریزی استراتژیک اسلام(17) - دکترین زمان»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۲ ، ۲۰:۵۸
جلسه سیصد و شصت و دو از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»
با موضوع «تاریخ طرح ریزی استراتژیک اسلام(16) - خبر و استطاعت صبر»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۲ ، ۲۰:۵۶