کودکان استراتژیست
جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ
هوالحکیم
در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانهها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانهها صرفاً در اطلاعرسانی عمومی محدود نمیشود، بلکه حوزهی علم را نیز دربرمیگیرد.
در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس میشد. دانشمندان، در حلقههای درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم میدادند.
اما یکی از کارکردهای رسانههای نوین، این است که علم را از حلقههای محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آوردهاند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانهها بسیار آسان شده است.
جدای از عامل نخست در عمومی شدن علم، که ورود علم از حوزهی رسمی به حوزهی عمومی است، عامل مهم دیگری نیز موثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده.
آموختن برخی از علوم و نظریههای آنها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیدهی جدید «ذهنهای پروار» در نسل جدید که پدیدهای بیسابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گستردهای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید میتواند علوم و مباحث پیچیدهی آنها را در سنین پایین بیاموزد و رسانهها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آنها هستند.
این قابلیت عمومی در نسل نو، تا آنجا پیش رفته است که حتی مباحث استدلالی عمیقی همچون مباحث فلسفی را به سادگی درمییابند. از این رو در حوزههای عمومی، اکنون «فلسفه برای کودکان» پدیدهی شناخته شدهای است.
فراتر از فلسفه برای کودکان، موضوع مهم «دکترین و استراتژی برای کودکان» مطرح است، زیرا جوهر هر مکتب فلسفی و جزء اساسی هر علم را میتوان در «دکترین»های آن فلسفه و علم جستوجو کرد.
استراتژی برای کودکان نیز از این حیث اهمیت دارد که مسألهی «تصمیمسازی» و «تصمیمگیری» فردی و اجتماعی، در جوامع پیچیدهی امروزی، جایگاه مهمی دارد. تربیت تصمیمسازان و «دکترینرین»های آینده از یکسو، و تأدیب تصمیمگیران و «استراتژیست»های آینده از سوی دیگر، بر خلاف گذشته، در سطح تکمیلی در مقاطع فوقلیسانس و دکتری صورت نمیگیرد، بلکه در سطح مهدهای کودک و دبستانها صورت میگیرد. دکترین و استراتژی برای کودکان، برای نخستین بار در ایران، ابتدا از طریق برگزاری دورهی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان، با انتخاب 32 تن از دانشجویان دکترینولوژی در مهر ماه 1390 آغاز گردید. این دانشجویان، همزمان تدریس آزمایشی خود را در مقطع ابتدایی مدارس پسرانه آغاز کردند. سپس در سال 1391 تدریس آزمایشی در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه نیز آغاز گردید.
دورهی تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر رویکردهای اساسی طرحریزی استراتژیک برنامه-ریزی شده است. رویکردهای طرحریزی استراتژیک، رویکردهایی هستند که مبتنی بر آنها جامعهسازی صورت میگیرد.
این دوره، با هدف ارتقاء توان «تصمیمسازی» و «تصمیمگیری»، «چارهسازی» و «سیاستگذاری» در کودکان طراحی شده است. دانشجویان مزبور، همزمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیمسازی و تصمیمگیری آنان را ارتقاء میدهند.
پایههای علمی این دانشجویان، محدود به دروس استراتژی برای کودکان نمیشود و آنها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز مستقلاً میگذرانند.
روشها و ابزار کمک آموزشی دامنهی گستردهای را دربرمیگیرد که از اسباببازیها، انیمیشنها، بازیهای کامپیوتری، و داستانهای کودکان، تا محیطهای عملی را شامل میشود.
وبسایت کودکان استراتژیست، پایگاه کوچکی است برای انعکاس فعالیتها و مطالب دکترین و استراتژی برای کودکان که در تیر ماه 1392 به صورت آزمایشی افتتاح شد. این پایگاه وابسته به اندیشکده یقین (مرکز بررسیهای دکترینال) است.
۹۲/۰۴/۲۱