فروپاشی اقتصاد جهانی و دکترین اقتصاد مقاومتی
13 اسفند 1392 - تالار حکیم ابوالقاسم فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
تیتر یک - به گزارش دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین و پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک در کارگاه معرفتافزایی اساتید که سهشنبه، 13 اسفندماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: یکی از چالش برانگیزترین مباحث علمی که در دانشگاه در موضوع جهتگیری در مسئله نهضت انتظار، چالش معرفتی مهدویت است.
رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: مکاتب معرفتی به طور کلی به چهار دسته تقسیم میشود. یکی از این مکاتب نظام معرفتی غربی است که براساس اصل تثلیث شکل گرفته است و در واقع این اصل، مبنای شکلگیری علوم در جامعه غرب بوده و ماهیت انسان غربی نیز تثلیثی است.
وی افزود: در غرب، علم و معرفت مبتنی بر تثلیث بوده و این به طور کلی جهانبینی او را شرکآلود میکند. گسترش این اصل تا بدان جاست که حتی به حوزههای علمیه ما نیز نفوذ کرده و نمونه آن تثلیث در معنای اعتدال است. (افراط، تفریط، حد وسط که همان اعتدال است.) البته اخیراً از سوی حوزویها به این معنا نقدهای صورت گرفته است.
عباسی اظهار گرد: دومین نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم شرق است که بر مبنای اصل ثنویت شکل گرفته است. اصول این نظام معرفتی دو اصل تضاد و تعادل است. یکی از تضادهای ضروری در این نظام، شب و روز، مرد و زن و خیر و شر است. اصل تعادل خیر و شر به این معناست که نه خیر و نه شر، هیچکدام قابل حذف نیستند و هر دو ضروری هستند.
وی تصریح کرد: اصل تعادل بین خیر و شر در برنامههای ساخته شده برای کودکان نیز وارد شده و در واقع به کودک میآموزد که خیر و شر به تنهایی مطلوب نیستند بلکه میبایست به حالت تعادل رسید.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: این اصول ابتدا در عالم معلومات و مادیات تبیین میشوند و سپس وارد عالم مجهولات و معنویات شده و به دلیل اثبات آن در عالم معلومات، در این عالم نیز تثبیت و پذیرفته میشود.
وی افزود: امروز دیگر عصر شنیدن نیست و دیگر آموزش از طریق شنود بازدهی کافی را ندارد، امروز عصر دیدن و تصویر است بنابراین برای داشتن یک برنامه آموزشی مؤثر باید در حوزه تصویر ورود خوبی پیدا کنیم. غرب و شرق به خوبی این مسئله را درک کرده و فراوان فیلم، مستند، انیمیشن و بازی میسازند که هر یک حجم بسیار زیادی از اطلاعات را به مخاطب منتقل میکنند.
عباسی اذعان کرد: این مسئله هنوز آنطور که شایسته است وارد سیستم آموزشی ما نشده و ما تا رسیدن به سطح مطلوب استفاده از ابزارها و روشهای جدید انتقال اطلاعات، فاصله بسیار زیادی داریم. یکی از دلایل این عدم موفقیت، عدم ارائه مطالب آموزشی از سوی علما به جامعه هنری و یا عدم انعطاف جامعه هنری در برابر این آموزهها است.
رئیس اندیشکده یقین گفت: سومین نظام معرفتی، نظام مبتنی بر متد(روش) است. در این نظام معرفتی تنها میبایست به شناخت اشیاء و رابطه بین مواد بود و اساساً چیزی به نام حلال و حرام وجود ندارد و حلال و حرامها را طبیعت مشخص میکند و ما مجاز به ورد به این حیطه نیستیم.
وی افزود: ما نمیتوانیم به روابط، جهت بدهیم چرا که در این صورت روابط به روابط ارزشی و غیر ارزشی تبدیل میشوند.
عباسی اظهار کرد: این نظام یکی مهمترین چالشهای معرفتی در مسیر مهدویت و فرهنگ انتظار است. چرا که برای نمونه در این نظام، مهم پرستیدن است و مهم نیست که چه چیز و چه کسی را میپرستیم و این خطر تحصیلات تکمیلی ما را نیز تهدید جدی میکند.
این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: چهارم نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم توحیدی است که بر مبنای قرآن شکل گرفته است. متعلقهای ایمان در این نظام معرفتی، هفت مورد است که عبارتاند از: ایمان به غیب، خدا، انبیاء، ملائکه، کتاب آسمانی، آخرت و آیههای الهی.
عباسی تصریح کرد: در این ابرپارادایم، بر خلاف نظام متدولوژی، اگر از پدیده، جهت و نشانه را بشناسیم رستگار میشویم. برای نمونه در این مکتب، خروس آیت، صور اسرافیل و خواب نماد مرگ است.
رئیس اندیشکده یقین در پایان یادآور شد: متأسفانه امروز، مهدویت و فرهنگ انتظار از سوی سه ابرپارادایم تثلیث، ثنویت و متودولوژی مورد هجوم قرار گرفته است. بنابراین رسالت ما استفاده از جدیدترین ابزارها و روشهای روز برای مبارزه با این هجمهها است.