تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات
فروپاشی اقتصاد جهانی و دکترین اقتصاد مقاومتی
 
13 اسفند 1392 - تالار حکیم ابوالقاسم فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

تیتر یک - به گزارش دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین و پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک در کارگاه معرفتافزایی اساتید که سه‌شنبه، 13 اسفندماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: یکی از چالش‎ برانگیزترین مباحث علمی که در دانشگاه در موضوع جهت‌گیری در مسئله نهضت انتظار، چالش معرفتی مهدویت است.

رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: مکاتب معرفتی به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‎شود. یکی از این مکاتب نظام معرفتی غربی است که براساس اصل تثلیث شکل گرفته است و در  واقع این اصل، مبنای شکل‏گیری علوم در جامعه غرب بوده و ماهیت انسان غربی نیز تثلیثی است.

وی افزود: در غرب، علم و معرفت مبتنی بر تثلیث بوده و این به طور کلی جهان‌بینی او را شرک‎آلود می‎کند. گسترش این اصل تا بدان جاست که حتی به حوزه‏های علمیه ما نیز نفوذ کرده و نمونه آن تثلیث در معنای اعتدال است. (افراط، تفریط، حد وسط که همان اعتدال است.) البته اخیراً از سوی حوزوی‎ها به این معنا نقدهای صورت گرفته است.

عباسی اظهار گرد: دومین نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم شرق است که بر مبنای اصل ثنویت شکل گرفته است. اصول این نظام معرفتی دو اصل تضاد و تعادل است. یکی از تضادهای ضروری در این نظام، شب و روز، مرد و زن و خیر و شر است. اصل تعادل خیر و شر به این معناست که نه خیر و نه شر، هیچکدام قابل حذف نیستند و هر دو ضروری هستند.

وی تصریح کرد: اصل تعادل بین خیر و شر در برنامه‎های ساخته شده برای کودکان نیز وارد شده و در واقع به کودک می‎آموزد که خیر و شر به تنهایی مطلوب نیستند بلکه می‏بایست به حالت تعادل رسید.

این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: این اصول ابتدا در عالم معلومات و مادیات تبیین می‎شوند و سپس وارد عالم مجهولات و معنویات شده و به دلیل اثبات آن در عالم معلومات، در این عالم نیز تثبیت و پذیرفته می‎شود.

وی افزود: امروز دیگر عصر شنیدن نیست و دیگر آموزش از طریق شنود بازدهی کافی را ندارد، امروز عصر دیدن و تصویر است بنابراین برای داشتن یک برنامه آموزشی مؤثر باید در حوزه تصویر ورود خوبی پیدا کنیم. غرب و شرق به خوبی این مسئله را درک کرده و فراوان فیلم، مستند، انیمیشن و بازی می‎سازند که هر یک حجم بسیار زیادی از اطلاعات را به مخاطب منتقل می‏کنند.

عباسی اذعان کرد: این مسئله هنوز آنطور که شایسته است وارد سیستم آموزشی ما نشده و ما تا رسیدن به سطح مطلوب استفاده از ابزارها و روش‎های جدید انتقال اطلاعات، فاصله بسیار زیادی داریم. یکی از دلایل این عدم موفقیت، عدم ارائه مطالب آموزشی از سوی علما به جامعه هنری و یا عدم انعطاف جامعه هنری در برابر این آموزه‏ها است.

رئیس اندیشکده یقین گفت: سومین نظام معرفتی، نظام مبتنی بر متد(روش) است. در این نظام معرفتی تنها می‏بایست به شناخت اشیاء و رابطه بین مواد بود و اساساً چیزی به نام حلال و حرام وجود ندارد و حلال و حرام‏ها را طبیعت مشخص می‎کند و ما مجاز به ورد به این حیطه نیستیم.

وی افزود: ما نمی‎توانیم به روابط، جهت بدهیم چرا که در این صورت روابط به روابط ارزشی و غیر ارزشی تبدیل می‏شوند.

عباسی اظهار کرد: این نظام یکی مهم‏ترین چالش‎های معرفتی در مسیر مهدویت و فرهنگ انتظار است. چرا که برای نمونه در این نظام، مهم پرستیدن است و مهم نیست که چه چیز و چه کسی را می‎پرستیم و این خطر تحصیلات تکمیلی ما را نیز تهدید جدی می‎کند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی و استراتژیک بیان کرد: چهارم نظام معرفتی یا ابرپارادایم، ابرپارادایم توحیدی است که بر مبنای قرآن شکل گرفته است. متعلق‏های ایمان در این نظام معرفتی، هفت مورد است که عبارت‎اند از: ایمان به غیب، خدا، انبیاء، ملائکه، کتاب آسمانی، آخرت و آیه‏های الهی.

عباسی تصریح کرد: در این ابرپارادایم، بر خلاف نظام متدولوژی، اگر از پدیده، جهت و نشانه را بشناسیم رستگار می‌شویم. برای نمونه در این مکتب، خروس آیت، صور اسرافیل و خواب نماد مرگ است.

رئیس اندیشکده یقین در پایان یادآور شد: متأسفانه امروز، مهدویت و فرهنگ انتظار از سوی سه ابرپارادایم تثلیث، ثنویت و متودولوژی مورد هجوم قرار گرفته است. بنابراین رسالت ما استفاده از جدیدترین ابزار‎ها و روش‌های روز برای مبارزه با این هجمه‎ها است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">