تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

چرا جوانان امروز تمایل کمتری به ازدواج و تشکیل خانواده دارند ؟ - فرهنگی

دلایل اقتصادی و اجتماعی کاهش نرخ ازدواج چیست ؟

اقتصادپرس

گروه مطالعات‌آزاد تیتر یک - اخیرا گزارش های معتبری از سوی نهادهای رسمی منتشر شده که در آن اخبار نگران کننده ای از افزایش سن ازدواج و کاهش میزان و تمایل جوانان به تشکیل خانواده به چشم می خورد ! متاسفانه بحران تجرد قطعی خطری است که این روزها جامعه اسلامی ما را تهدید می کند.

اما براستی دلایل اصلی وقوع این بحران فراگیر چیست ؟ برای پاسخگویی به این سوال باید به دو حوزه اقتصادی و اجتماعی که تاثیر  مستقیمی بر این موضوع فرهنگی را دارند را مورد بررسی قرار داد.

http://eghtesadpress.ir/images/news/9337/thumbs/9337.jpg

دلایل اقتصادی

به‌وضوح شاهد آن هستیم که طی این سال ها و به خصوص دهه اخیر ، وضعیت اقتصادی کشور دچار بحران و آشفتگی بسیار شده است . از جمله تاثیرات این وضعیت نامناسب اقتصادی را می توان در افزایش نرخ بی سابقه تورم ، کاهش شدید  ارزش پول ملی ، شیوع بحران بیکاری و فقدان نظام جامع اشتغال ، تضعیف بخش خصوصی و موارد دیگر مشاهده کرد .

بحران اقتصادی در کشورما که به واقع حاصل سوء مدیریت داخلی و برخی از فشارهای تحریمی بیرونی بود ، بی شک تاثیرات متقابلی را نیز در حوزه فرهنگ ازدواج و تشکیل خانواده بر جای گذاشت . در زمانه فعلی با شرایطی مواجه هستیم که جوانان بسیاری که حتی به قول وزیر کار ، تعداد زیادی از ایشان نیز از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند ، دچار بیکاری و به بیان دیگر فاقد اشتغال مناسب و بالتبع درآمد کافی هستند .

این مساله خود بطور فزاینده ای به جهت نگرانی در تامین مخارج و هزینه های زندگی باعث شده تا بسیاری از جوانان ، زمان ازدواج خود را به تاخیر انداخته و در جست و جوی چاره ای برای حل این مشکل اساسی خود هستند . این مساله در سال های اخیر به کاهش نرخ ازدواج از سویی و از بعدی دیگر به افزایش نرخ طلاق در جامعه ما منجر شده است .

دلایل اجتماعی 

نفوذ بی سابقه فرهنگ های موازی و غربی به جامعه اسلامی ما که در صدد تغییر هویت های شخصی و ایجاد سبک های متنوع زندگی ( مانند ازدواج های سفید و خارج از چارچوب های رسمی و قانونی تشکیل خانواده و یا اقسام دیگری از روابط عاطفی و جنسی ) هستند و در این راه از هیچ تلاشی نیز فروگذار نمی کنند ، خود باعث تغییر سبک ها و الگوهای سنتی و اسلامی و البته ایرانی در کشورما شده است .

از این‌رو ، این مساله باعث شده است که نرخ ازدواح عرفی و قانونی به نحو چشمگیری در این سال ها کاهش یابد !

اثرات فرهنگی

عوامل مورد اشاره خود موجب شده تا انتظارات زوجین جوان برای تشکیل خانواده بالارفته و با یک بیان عمومی مواجه هستیم که برای انعقاد قرارداد ازدواج اولا باید وضعیت مالی آقایان درحدی قابل قبول ( و بلکه بیشتر باشد ) و از سویی دیگر باید اشتغال دائمی برای ایشان و درآمدی ثابت برای ایشان میسر باشد .

همه عوامل فوق تاثیرات خاصی بر نظام فرهنگی و الگوهای سنتی و دینی ازدواج در کشورمان گذاشته که این مساله در گزارشات اخیر اعلام شده ، به‌وضوح قابل مشاهده است .

ازدواج و آینده جمعیتی کشور

بی شک ، دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت افزایش جمعیت ، امری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد . اما پیش از آن ضروری است تا همه مسئولان و مردم نسبت به حل چالش های فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی قبل از ازدواج تدبیری اندیشیده تا روند مورد اشاره ، وضعیتی مثبت و قابل قبول به خود گیرد .

http://s5.picofile.com/file/8128131300/0_145079001295142285_taknaz_ir.jpg

تغییر سبک های زندگی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی و تقویت بنیان های اقتصادی کشور می تواند عامل تعیین کننده ای در افزایش نرخ ازدواج و کاهش نرخ طلاق در جامعه اسلامی مان در نظر گرفته شود .

منبع: اقتصادپرس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">