تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

بحران آینده بحران «زندگی دوم» است

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۲۹ ق.ظ

تیتر یک - به گزارش  مشرق به نقل از دانشجو، حسن عباسی در کارگاه سه روزه آموزشی و توجیهی مدیران کل تبلیغات اسلامی کشور که در هتل همای بندرعباس درحال برگزاری است، اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی افراد ذهن‌گرا، زندگی دوم و جهان موازی است که در فضای سایبر متجلی شده و انسان را از عالم واقعیت دور می کند و این خطری است که مانع تحقق ظهور می شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش روزافزون حجم رسانه‌ها و اطلاعات بیان داشت: مسئله امروز ما گیرنده پیام است، ما تغییر نسلی را شاهد هستیم و می‌توانیم در مطالعه خود پنج نسل را در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰، ۱۳۴۰، ۱۳۶۰ و ۱۳۸۰ مدنظر داشته باشیم که این افراد در این سال‌ها در بحث خوراک ذهنی متفاوت هستند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: امروز ظرفیت تعداد واژگان تخصصی که یک نوجوان می داند از ۱۰ هزار واژه فراتر می‌رود و حجم اطلاعاتی که فرد امروز دریافت می‌کند قابل مقایسه با گذشته نیست و اگر کتاب، اینترنت، روزنامه و تلویزیون نباشد احساس تشنگی اطلاعات می‌کنید و این حجم عظیم دنیا که مغز شما ظرفیت آن را دارد در گذشته فراهم نبوده است.

عباسی با اشاره به زندگی ذهنی در افراد دهه ۸۰ افزود: در چنین شرایطی زندگی از حالت عینی خارج شده و ذهنی می‌شود و زندگی ذهنی به جهان موازی می‌انجامد که در این جهان موازی شما در ذهن خود زندگی کرده و تخیل کرده و آنچه نمی‌توانید در عالم واقعیت باشید را در عالم تخیل می‌سازید و وقتی به جهان موازی می‌رسید به نسبت این عالم، عالم‌های متعددی برای خود می‌بینید.

وی با اشاره به اینکه ما در اسلام جهان موازی را قبول نداریم، یادآور شد: امروز زندگی بیشتر ذهنی است و افراد به دلیل حجم عظیم اطلاعاتی که دارند بیشتر در ذهن زندگی می‌کنند و این فضا را در فضای سایبر متجلی کرده و زندگی دوم به زندگی اول مقدم می‌شود و در واقع انسان از عالم واقعیت دور شده و این از خطراتی است که مانع تحقق ظهور است.

این کارشناس استراتژیک با بیان اینکه ما در مقطعی با افت شدید تحصیلی در دانشگاه ها مواجه بوده ایم، بیان داشت: امروز جوانانی که با کامپیوتر کار می کنند ذخیره واژگانی که بتوانند با کامپیوتر کار کنند چیزی بالای ۱۰۰۰ واژه است؛ درحالی یک استاد علوم انسانی ۴۰۰۰ - ۳۵۰۰ واژه می دانسته است.

سرعت اس ام اس رقابت بین سنین نوجوانان ابتدایی

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز سرعت اس ام اس را رقابت بین سنین نوجوانان ابتدایی عنوان کرد و افزود: پس ما یک تغییر و تحولی تکنولوژیکی را می بینیم که بر روی جسم افراد هم تاثیر گذاشته و ظرفیت پذیرش این فرد برای اطلاعات بیشتر شده است.

عباسی اضافه کرد: با نگاهی به افراد زیر ۳۰ سال که دائم در سایت ها، اینترنت و ماهواره به دنبال اطلاعات جدید هستند، متوجه می شویم مشکل امروز ما ظرفیتی است که در ذهن افراد به وجود آمده که به «ذهن پروار» مشهور است و از نشانه های آخر الزمان است.

وی با اشاره به اینکه کل حرکت انبیاء بر این بود که عقل بشر ارتقا یابد، گفت: در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) به دنبال آن هستند تا قرآن را با حداکثر ظرفیت در این ذهن های موسع پیاده کنند پس بشر باید برای آخر الزمان آماده باشند و درک و فهم قرآن را پیدا کند و این ظرفیت ها به وجود می آید؛ اما شیطان آنها را اشغال می کند.

سینماگران نگاه رو به جلو ندارند

این کارشناس مسائل استراتژیک کشور بیان داشت: وضعیت ذهن نسل دهه ۸۰ منفعل نیست بلکه فعال است؛ چرا که حوصله دیدن کارتون و فیلم ندارند، اما افراد زیر ۱۵ سال وضعیت آنها بدتر است چرا که حوصله ندارند در سینما فیلم ببینند.

***عباسی گفت: اینکه برخی وضعیت سینما را بحرانی و سانسور شده تلقی می کنند به این دلیل است که سینماگران ما متوجه نیستند که برای سینمای ۱۳۴۰ آماه می شوند، در واقع سینماگران ما نگاه رو به جلو ندارند.

وی خاطر نشان کرد: همینطور دغدغه ارشاد این است که سرانه مطالعه در ایران دو دقیقه است درحالی که اگر به سریال ۲۴ غرب نگاه کنیم دارای ۸ فصل است که طی ۹ سال در آمریکا پخش شده است و بیشتر دانشجویان هم این فیلم را دیده اند؛ بنابراین طبق تحقیقی بر روی این سریال از دانشجویان دختر خواسته شد که این فیلم را پیاده کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: امروز حجم مطالعه بالاست؛ اما از طریق تلویزیون و کامپیوتر نه از طریق کتاب؛ البته ممکن است این شیوع مطالعه (کتاب) در ایران برد داشته باشد اما در کمتر از ۱۰سال دیگر اهیمت مطالعه از جنس کتاب افول می کند.

حسن عباسی ادامه داد: هم اکنون یک زن ۳۰ ساله متاهل و بچه دار سنتی که ماهواره نمی‌بیند و فقط از تلویزیون جمهوری اسلامی استفاده می‌کند در شبانه روز از چهار کانال، به طور متوسط چهار فیلم و در هفته نیز دو فیلم سینمایی می‌بیند؛ به این ترتیب در مجموع در سال حداقل ۱۰۰۰ قسمت فیلم خواهد دید که به نیاز او تبدیل شده است، حالا این را مقایسه کنید با انسان نسل‌های قبل که حداکثر در طول سال پنج رمان می‌خواند، اما اکنون هر کدام از فیلم‌ها در حد یک رمان است

به گفته وی؛ تدوین تصاویر زیاد ذهنی باعث ایجاد یک سینمای ذهنی می‌شود و وقتی ساخته ذهن با عالم واقع مشابه نباشد، به دلیل ضعف جسمی از یک طرف و کامل بودن ساخته ذهن از جهت زیبایی و کمال، فرد بتدریج از زندگی واقعی به سمت زندگی موازی می‌رود و به دلیل کم آوردن جسم در این مسیر، هر چه جلو می‌رود ناکامی اش بیشتر می‌شود.

زندگی دوم بحران تجربه شده غرب در آینده

این کارشناس مسائل استراتژیک کشور بحران آینده را بحران «زندگی دوم» دانست و گفت: فرد آرزوهایی که به آن دست نیافته و در خود نمی‌بیند را در فضای مجازی می‌سازد و هر چه تفاوت ذهنیت با عالم واقع بیشتر شود، این فرد از زندگی طبیعی باز می‌ماند.

عباسی خاطرنشان کرد: در فیلم های مستجهن قبلی که به خورد جوانان و افراد داده می شد، نسلی آن ها را می دیدند و با بازیگرها همزاد پنداری می کردند؛ در حالی که امروز در آثار جدید بازی های رایانه ای فرد خود یکی از طرفین بازی است یعنی خود چارچوب ها را مدیریت می کند و این خطرناک تر است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد جوانان ما هم اکنون اسیر سکس فانتزی هستند و در آینده نمی‌توانند شریک جنسی مناسبی برای همسرشان باشند، گفت: امروزه ازدواج انسان با فضای سایبر یکی از مشکلات اصلی بشر است که غرب با آن مواجه است و اینکه فرد وارد فضای سایبر می شود یعنی زندگی دوم ذهنی پیدا می کند.

سینماگران غرب ماهیت فیلسوفی دارند

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سینماگران غرب برای ساخت هر فیلمی با یک فلسفه فیلم خود را به مخاطب منتقل می کنند در واقع امروز سینماگران غرب عمدتا ماهیت فیلسوفی دارند؛ درحالی که سینماگران ما فیلم های مانند پوپک و مش ماشالله می سازند و فکر می کنند باید مردم را سرگرم کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز تصریح کرد: پشت تمام سریال ها و فیلم های غرب فلسفه خوابیده، در واقع تمام پیچیده ترین فلسفه غرب از جمله نفس روح را با همین نشانه ها در قالب سریال و فیلم در ساده ترین شکل به خورد افراد می دهند.

وی افزود: اینکه شبهه ها امروز چطور مطرح می شود ، شبهه ها نوشتاری نیست بلکه بی سر و صدا آمده و اصل آن به شیوه ای به خورد افراد داده می شود که خود نیز متوجه نیستند .

این کارشناس مسائل استراتژیک کشور با بیان اینکه هفته گذشته ۲۲ جلد کتاب را طی نامه ای به رئیس سازمان صدا وسیما، ارشاد و غیره ارسال کردم، اظهار داشت: این کتاب ها که خود غرب منتشر کرده اند بزرگترین استادان دانشگاه آمریکا پشت سر این کتاب ها قرار دارند و در کشور ما نیز همین فیلم و کتاب و کارتون ها حتی از سوی برخی مراکز رسمی و معتبر به خورد مخاطب داده می شود درحالی که فلسفه آن که نابودی معاد است، توجه نمی شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">