تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

با توجه به این­که قدرت نرم، قدرت تسخیر قلب­‌ها و ذهن‌­ها، و جنگ نرم منازعه­‌ا ی میان دو یا چند جناح متخاصم بر سر تسخیر قلب­‌ها و ذهن­‌های واحدی است، جدی­ترین ابزار در ایجاد حب و بغض (برای تسخیر قلب­‌ها) و شک و یقین (در تسخیر اذهان) سینما و سریال­‌های تلویزیونی است. از ده سال قبل به این سو، موج عظیم سریال­های تلویزیونی آمریکایی در شبکه‌ی زیرزمینی کشور شیوع چشم­گیری یافته است که روز به روز ضریب نفوذ آن بیشتر می‌شود. از میان 120 سریال مطرح که اکنون در دسترس مخاطب ایرانی است، 17 سریال اصلی که بالاترین بیننده را دارند انتخاب و در فرهنگ­سرای هنر (ارسباران) تهران، برای عموم نقد شده است. در سال 1388 نیز این سریال‌­ها در دانشگاه سوره برای دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند. درحال حاضر نیز بررسی سریال‌ها و فیلم‌ها در دوره‌ی کلبه‌ی کرامت ادامه دارد. لازم به ذکر است که شبکه­‌ی ماهواره­ای «فارسی وان» نیز تعدادی از این سریال­ها را ترجمه و پخش نموده، که از حوزه­‌ی تروریسم هنری، در میان خانواده­‌ها جایگاه خاصی پیدا نموده است.


نقد سریال استراتژیک ای لی اس (Alias) توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران

سریال Alias از سال 2001 تا 2006 در 5 فصل ساخته شده و دارای 105 قسمت می باشد. این سریال توسط 15 نفر کارگردانی شده است.

ایرینا مامور KGB بوده و به نوعی چهره و نقش مادر سریال را بازی می کند. ایرینا پس از آشنایی و نزدیکی با جک که مامور CIA می باشد با او ازدواج نموده و سیدنی حاصل این ازدواج امنیتی می باشد که همیشه در طول سریال از این موضوع ناراضی است...

زمینه تعلیق در این سریال سیطره نهادهای امنیتی می باشد و خط تعلیق اصلی پروژه رومبالدی است و نهادهای امنیتی هستند که بستر شکل گیری وقایع را صورت می دهند. خط تعلیق فرعی سریال در فصل اول «SD6» یا همان CIA جعلی می باشد. در فصل دوم «ایرینا»، فصل سوم «ازدواج مایکل و لورن»، فصل چهارم «آمدن نادیا» و فصل پنجم «ازدواج سیدنی و وان و تشکیل خانواده» خط تعلیق فرعی را شکل می دهد.

6 گزاره استراتژیک این سریال عبارت است از:

1- اعتماد زدایی: ایجاد اعتماد در بین افراد این سریال به سحتی ایجاد شده و به راحتی از بین می رود. زندگی بر پایه بی اعتمادی از پیام های سریال است.

2- اشراف علمی و اطلاعاتی: CIA قدرت اطلاعاتی جهان است و دانشمندان و جامعه علمی در این سریال پایین تر از اشراف علمی CIA نشان داده می شود.

3- ...

نقد سریال استراتژیک 24 توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران


سریال 24 از سال 2001  در 8 فصل ساخته شده و دارای 192 قسمت می باشد. این سریال توسط 4 نفر کارگردانی شده است.

نقش اول این داستان «جک پاور» در اداره ی  CTU(واحد ضد تروریستی) شاخه ای از سازمان CIA مشغول به کار است(که البته شاخه ای شبیه آن با نام دیگر در این سازمان وجود دارد) و هر فصل یک روز از زندگی او را، در حال مبارزه با یک نقشه ی تروریستی بزرگ نشان می دهد. هر قسمت از سریال، یک ساعت از روز جک پاور را نشان می دهد و در قسمت 24، یک روز بحرانی جک پاور به پایان می رسد...

قطار سریال 24  به صورت هم زمان ، روی دو ریل سیاست و امنیت حرکت می کند. ریل امنیت  که در دو مکان کاخ سفید و CTU(واحد ضد تروریست فدرال) تعریف می شود ،در نسبت با سیاست رقم می خورد.

17 گزاره ی استراتژیک این سریال عبارت است از:

1- تعریف و تبلیغ اتوکراسی به بهترین نحو ؛ شایسته سالاری فراقانونی که به آنارشی میل می کند با محوریت جک پاور .

2- القاء وقوع حادثه ی تروریستی در ایالات متحده و امکان درگیری اتمی با کشورهای خاورمیانه در صورت روی کار آمدن رئیس جمهور سیاه پوست؛ با این رویکرد که بعد از روی کار آمدن اوباما چه اتفاقی در شرف وقوع است؟!

3- القاء ضرورت حضور یک سیاه پوست در کاخ سفید ؛ در فصل اول این القاء با حضور پالمر در انتخابات وسر دادن شعار CHANGE توسط وی صورت می گیرد.

4-  القاء تروریست بودن مسلمانان و تروریسم اسلامی؛ با معرفی 5 شخصیت تروریست مسلمان در سریال.

و ....

دانلود فایل تصویری




نقد سریال استراتژیک فرار از زندان Prison Break توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران


قوله فرار ، یکی از ژانر های اصلی ادبیات قرون وسطی ، و در دوره مدرن از موضوعات اصلی کارهای بصری و نمایشی  است . فرار یک معضل تمدنی بوده و فرار مدام ، چهره ای را از تمدن غرب می سازد که می توان اسم آن را تمدن فرار گذاشت. آنچه که سریال prison break   را با اهمیت می کند به نمایش گذاشتن سه دسته فرار یعنی : فرار از زندان ، فرار از جامعه و مسئله فرار از خود است ...

سریال prison break از سال 2005 تا 2009 در 4 فصل ساخته شده و دارای 81 قسمت می باشد که توسط 10 نفر کارگردانی شده است .

« لینکولن باروز» به اتهام فتل برادر معاون رئیس جمهور در زندان است و بردار او«مایکل اسکوفیلد» با صحنه سازی یک سرقت مسلحانه خود را به زندانی که برادرش نگه داری می شود می اندازد تا بتواند او را فراری دهد .

خط تعلیق اصلی سریال فرار است : فرار از خود (فرار نرم ) ، فرار از حکومت و فوانین ( فرار نیمه سخت ) ، فرار از زندان ( فرار سخت )

بستر تعلیق عبارت است از : حصار قدرت حاکم ، قانون ، دیوار زندان ، کمپانی ، مناسبات اخلاقی خود

10 مؤلفه  استراتژیک سریال عبارت است از :

1-     اداره آمریکا و جهان توسط کمپانی

2-     سیطره نهادهای امنیتی – حکومت امنیت پایه

3-     سیطره مُثل افلاطونی در کاراکتر مایکل اسکوفیلد

4-     سیطره داروینیزم اجتماعی ، سیاسی

و ....


دانلود فایل تصویری




نقد سریال استراتژیک واحد The Unit توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران



سریال The Unit از سال 2006 تا 2009 در 4 فصل ساخته شده و دارای 70 قسمت می باشد که توسط 17 نفر کارگردانی شده است. موضوع سریال در حوزه واحدهای ویژه و یکان های نظامی است که بر گرفته از کتابی به نام inside delta force ( نیروی دلتا از درون ) می باشد.

نمایش عملیات های دو تیم آلفا و براوو از یک واحد عملیات ویژه که با پوشش واحد مطالعاتی سیصد و سوم لجستیکی فعالیت می کنند ، اصرار بر اینکه نیروهای ویژه ایلات متحده در هر کجای جهان که فعالیت تروریستی انجام شود آزادانه عملیات می کنند و بر تمام کشورها سیطره دارند ، همچنین شناساندن و معرفی واحد دلتا  از ویژگی های اصلی تصویر استراتژیکی است که در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

مهمترین مطلب این سریال معرفی فرهنگ نیروهای ویژه آمریکا است  و در هر قسمت یکی از وظایف و مأموریت های واحد دلتا معرفی می گردد .

بستر تعلیق عبارت از : شناخت تهدیدهای امنیت ملی آمریکاست ، تلاش اصلی بر این است که نشان دهد امنیت ملی آمریکا چه تهدیدهایی دارد و هر قسمت به یکی از این تهدیدها می پردازد .

خط تعلیق سریال بر دوقسم است :

1-     خط تعلیق متصل : فرهنگ سازمانی نیروهای ویژه

2-     خط تعلیق منقطع : عملیات های نیروی دلتا

3 مؤلفه استراتژیک سریال عبارت است از :

1-     فرهنگ سازمانی نیروهای ویژه ایلات متحده

2-     شناخت کلاسه تهدیدهای آمریکا

3-     توانمندی جهانی ایلات متحده ، جهانی شدن و امپراتوری جهانی آمریکا


دانلود فایل تصویری



نقد سریال استراتژیک جریکو (Jericho) توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران



داستان سریال در شهر فرضی جریکو در ایالت کانزاس آمریکا اتفاق می افتد. داستان با مجموعه ای از انفجارهای هسته ای که منبع آن ها در ناحیه نامشخصی در نزدیکی شهر دنور در ایالت کلرادو ( ایالت مجاور کانزاس ) آغاز می شود . این حادثه خسارت سنگینی به جریکو وارد می نماید.- در حقیقت موضوع اصلی سریال vaccum قدرت در ایالات متحده ی امریکاست. خلاء قدرتی که با یک انفجار هسته ای آغاز می شود و در درجه ی بعد آموزش عمومی برای مقابله با این حادثه در سریال در صدر مسائل قرار می گیرد.-  شخصیت اصلی سریال ، جیکوب گرین می باشد که پسر شهردار جریکو است . او چند روز قبل از این حادثه به جریکو بازمی گردد . پس از وقوع این حادثه او به همراه پدرش به بازسازی و ایجاد دنیای تازه ای در شهر مذکور مشغول می شود . جیک کم کم به یک رهبر در جریکو تبدیل می شود و به حمایت از شهر و شهروندان آن می پردازد...

خط تعلیق اصلی سریال این است که بالاخره چه کسی امریکا را منهدم کرد؟ ایران، چین، روسیه، یا کره ی شمالی؟

بستر تعلیق سریال مدیریت بحران و شرایط بحرانی پس از انفجار است.

خط تعلیق های فرعی سریال نیز عبارتند از: مکان های وقوع انفجارهای اتمی- غیبت جیکوب قبل از انفجار- بلاتکلیفی کشور امریکا پس از حادثه و روابط مثلثی متعدد که بین شخصیت های سریال در جریان است.

4 گزاره ی استراتژیک سریال عبارتند از:

1- مدیریت بحران پس از سانحهو آموزش عمومی به مردم

2- معرفی عمومی پدافند غیر عامل

3- القای این نکته که ایالات متحده از سوی هیچ قدرت خارجی تهدید نمی شود بلکه بزرگ ترین تهدید ، تهدید درونی است. در همین راستا جریکو به عنوان منشا نجات معرفی می شود با این رویکرد که حتی اگر ایالات متحده نابود شود جریکو باقی خواهد بود. با توجه به این نکته که جریکو شهری در اسرائیل است و در این سریال نیز به عنوان استعاره ی اسرائیل مطرح شده است.

4- معرفی روند امت سازی در سریال بر محور شخصیت جانسون به عنوان امام.


نقد سریال استراتژیک قهرمانان (Heroes) توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران


مجموعه‌‌ی قهرمانان Heroes یک سریال علمی- تخیلی و دراماتیک تلویزیونی در حوزه‌ى داروینیسم می باشد که برای اولین بار سال ۲۰۰۶ از شبکه NBC پخش شد. این سریال یکی از شاخص ترین و جنجالی ترین سریال‌ها در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا و دنیا می‌باشد که سری اول این سریال نزدیک به 14 میلیون بیننده فقط در آمریکا داشته و این آمار برای NBC در ۵ سال اخیر بی‏سابقه بوده است. سریال تلویزیونى قهرمانان ماجراى جهش طبیعت 36 نفر را نمایش می‌دهد که به توانایی‌هاى فوق بشرى دست می‌یابند...

این افراد در صدد نجات دنیا و آمریکا برمی‌آیند، اما برخى از آ نها از این جهش طبیعت خود، سوء استفاده می‌کنند. این سریال از حیث القاء تربیتى داروینیسم و تلقین طبیعت به جاى خلقت، یک مجموعه‌ی تلویزیونى مخرب محسوب می‌شود.

سریال قهرمانان، در 4 فصل و در 77 قسمت پخش شده است.

مولفه هاى استراتژیک سریال قهرمانان:

1- اصل تنازع بقاء یعنى اینکه کسى زنده مى ماند که به طرف مقابلش حمله کند.

2- در حوزه ى انگلوساکسونى ابرمرد داروین، و در حوزه ى ژرمنى ابرمرد نیچه وجود دارد.

3- ابرانسان(ابرمرد) داروین، موجودى است که در اثر تکامل به قهرمان تبدیل شده است.

4- قهرمان کسى است که تکامل پیدا مى کند، و قهرمان تکامل کسى است که مى ماند.

5- قهرمان ها کسانى هستند که در فرآیند طبیعى تکامل یافته اند، و بقاء پیدا کرده اند، و آن ها هستند که مى توانند دیگران را حفظ نمایند.

6- قهرمان در لیبرالیسم کسى است که حداکثر خواسته ها را داشته باشد.

7- ماچوئیسم و سوپراستارسازى در حوزه هاى مختلف کارکرد لیبرالیسم در دارونیسم اجتماعى است.

8- در روى کرد آینده شناختى، تغییر آینده مورد نظر است.





نقد سریال استراتژیک کایل ایکس وای (Kyle xy) توسط استاد حسن عباسی در فرهنگسرای ارسباران



مسئله داروینیسم در صد سال گذشته تقابلی بین دو جریان خلقت گرا وابسته به کلیسای پروتستان و جریان طبیعت گرا که اصالت را از طبیعت می داند و نه خلقت ، دعوایی را ایجاد کرده است که به شدت روی سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ و هنر آمریکا تأثیر گذاشته است. برجسته ترین بازتاب این تقابل در حوزه سینما ، انیمشن ها ، بازی های رایانه ای و سریال ها بروز یافته که از جمله آنها می توان به سریال Kyle xy اشاره کرد.

سریال Kyle xy از سال 2006 تا 2009 در 3 فصل ساخته شده و دارای 43 قسمت می باشد.

مباحث جدی داروینیستی در بستر علمی – تخیلی سریال و بروز و تجلی این اعتقادات  در روبنای سریال و سبک زندگی شخصیت های اصلی به خوبی توسط تهیه کنندگان و کارگردانان متعدد آن صورت گرفته است.

بستر تعلیق عبارت است از: نزاع میان خلقت گرایی و داروینیسم

خط تعلیق اصلی: چیستی کایل

خط تعلیق فرعی:

1- چیستی کمپانی و تلاش آن برای نابودی کایل

2- روابط عاطفی نوجوانان درون سریال

3 مؤلفه استراتژیک سریال:

1- تفوق سبک زندگی آمریکایی به عنوان دین ، بر دین مسیح به عنوان سبک زندگی.

2- جامعه طبیعی در نسبت با جامعه مصنوعی.

3- تسخیر عقیده دینی توسط علم غیر دینی.



منبع:  کلبه کرامت
    
         زهرا -مدیا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">