تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دکترین امام خامنه‌ای در سلسه نشست های دهه خط امام

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۱، ۰۹:۱۵ ب.ظ
تیتر یک - دومین روز «دهه خط امام» با سخنرانی حسن عباسی به بررسی «دکترین امام خامنه‌ای» اختصاص یافت.
به گزارش رجانیوز، «دهه خط امام» عنوان سلسله همایش‌هایی است که به همت قرارگاه عمار و در آستانه ایام رحلت حضرت امام خمینی‌(ره) به بررسی مولفه‌های خط امام می‌پردازد. در دومین نشست از این برنامه که در دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، حسن عباسی در سخنرانی خود با موضوع «دکترین امام خامنه‌ای» با اشاره به ریل‌گذاری مقام معظم رهبری در 25 سال گذشته نهایت دکترین رهبری را ایجاد «جامعه مجسم قرآنی» دانست.

 

حسن عباسی در این مراسم که با استقبال خوبی مواجه شده بود، با اشاره به 25 سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای به مساله آینده‌پژوهی و ترند گذاری در آمریکا پرداخت و گفت: ترندگذاری آمریکایی‌ها برای سال 2050 شامل نقطه‌های اصلی چون بدهی، استرس، کهولت، زندگی شهری، منطقه‌گرایی و فردگرایی است که همه نشانه‌های ناامیدی و شکست را در بر دارد.

 

آینده‌پژوهان آمریکایی ایران در سال 2035 را یک ابرقدرت تعریف کرده‌اند

 

وی با اشاره به همین ترندگذاری در آمریکا، افزود: در همین ترند گذاری که توسط مهمترین مراکز آینده‌پژوهی آمریکا بررسی شده برای سال‌های 2013 بدهی‌های مالی درنظر گرفته شده و همین‌ها نیز برای سال 2035 معتقدند که ایران به دلیل شتاب پیشرفت و جهش‌داری که دارد می‌تواند به ابرقدرت تبدیل شود.

 

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بدون مرز با بیان اینکه چنین ترندگذاری‌هایی در ایران به دلیل نبود جزئیات لازم تا یک دهه دیگر ممکن نیست، تاکید کرد: راه میانبر ما برای ارائه نقشه مدیریت جهان و مدیریت امیدوارکننده ایران، این است که ببینیم رهبری که نائب منجی عالم بشریت است و می‌داند می‌خواهد به کجا برود چه جریان و مسیری را دنبال می‌کند.

 

وی با بیان اینکه ترندگذاری‌های مقام معظم رهبری قابل اجراست، افزود: مدیریت باثبات بیش از دو دهه‌ای مقام معظم رهبری این امکان را به ما داده است که بتوانیم از این ترندگذاری استفاده کنیم.

 

عباسی البته هر ثباتی را ضروری ندانست و تاکید کرد: هم جوامع غیرثابت چون ایتالیا، یونان و ... نمی‌توانند رهبری داشته باشند و هم مدیریت ثابت غیردینامیک مانند عربستان نمی‌توانند عملیاتی برخورد کنند بلکه ایران به دلیل داشتن ضریب بالای گردش نخبگان و مدیریت ثابت دینامیک این امکان را دارد.

 

وی با اشاره به ضریب بالای گردش نخبگان و حجم زیاد جابجایی مدیران در ایران آن را نکته‌ای مثبت قلمداد کرد و افزود: این امر ضریب آموزش مدیران را بالا می‌برد و این به علاوه وجود رهبری در جایگاه فوق استراتژیک موجب شده این ثبات دینامیک را ایجاد کند.

 

مدیریت حکومت ولایت فقیه در دانشگاه‌های غربی در حال مدل‌سازی است

 

عباسی ادامه داد: در طول این 25 سال زمامداری رهبری، با تغییر دولت‌ها و مجلس‌ها هر آن امکان ایجاد اعوجاج در کشور وجود داشت اما یک عامل ثبات در این بین بود که رهبری بود.

 

وی با بیان اینکه این مدیریت ثابت دینامیک مورد توجه غرب قرار گرفته است، خبر داد که در برخی مراکز آموزشی آمریکا و غرب تزهای دانشگاهی در حال بررسی الگوی ولایت فقیه و تبدیل آن به مدل سکولار هستند.

 

حسن عباسی در ادامه سخنرانی خود از امکان تبدیل مدیریت استراتژیک 25 ساله رهبر معظم انقلاب به یک رشته تحصیلی کارشناسی ارشد سخن گفت و تاکید کرد: امروز ثبات ایران در بالاترین نقطه است و در مقابل اتحادیه اروپا و آمریکا در تزلزل قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در بغداد و پوشش مناسب‌تر کاترین اشتون در این مذاکرات آن را نشانه قدرت ایران دانست و افزود: هنگامی که انتخابات مجلس در ایران با مشارکت 64 درصدی رخ داد اروپایی‌ها تحریم را عقب انداختند و آمریکایی‌ها با گزینه جنگ مخالفت کردند.

 

عباسی با اشاره به دو مولفه مردم و رهبری در روند قدرت ایران افزود: رهبری می‌دانند کجا می‌خواهد برود و در این باره توان مردم و دولتمردان و منابع کشور و وضعیت داخلی و خارجی را می‌دانند.

 

آینده تصویر شده توسط رهبری مثبت و امیدوارکننده است

 

وی با اشاره به ترندگذاری مقام معظم رهبری برای آینده نظام همه این ترندها را برخلاف ترندهای آمریکا مثبت خواند و گفت: در بحث علم ایشان نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری را مطرح کردند و افق برای صدور علم را 50 سال آینده عنوان کرده‌اند و فرمودند تولید علمتان به گونه‌ای باشد که برای یادگیری آن مجبور به آموختن زبان فارسی باشند.

 

عباسی با اشاره به میان ترندگذاری‌های رهبری در 25 سال گذشته و نامگذاری سال‌ها، افزود: سال گذشته رهبری مساله جهاد اقتصادی را مطرح کردند اما امسال با توجه به تحریم‌ها و همچنین مشکلات رکود اقتصادی جهانی که ممکن است ایران را در بربگیرد بحث حمایت تولید و سرمایه کار ایرانی را مطرح کردند تا خرید کالای خارجی کم شود و گردش پول در ایران باشد.

 

ارزش‌گذاری برای حفظ قرآن در دهه گذشته برای تبدیل جامعه به «جامعه مجسم قرآنی» بود

 

رئیس مرکز دکترینال بدون مرز با اشاره به هدف‌گذاری مقام معظم رهبری برای تبدیل جامعه به «جامعه مجسم قرآنی» گفت: 1400 قطعه‌ای حکومتی داریم که 140 قطعه آن امروز قطعا قرآنی است که باید یکایک فرامین قرآنی را اجرایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه هر «انما» و «قد» نوعی فرمان استراتژیک قرآنی است با تاکید بر اینکه امروز جامعه ما «جامعه مجسم قرآنی» نیست، افزود: باید آبادانی جامعه آبادانی روحانی باشد نه آبادانی جسمانی و هنر دین و حکومت دینی جدا از آبادانی سخت‌افزاری آبادی نرم‌افزاری و دینی و نزدیکی به قرآن است.

 

عباسی در ادامه با قرائت متنی از یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری درباره روند رسیدن به «جامعه مجسم قرآنی» از مسیر ظاهر و زبانی، باطنی و نهایتا حضور قرآن در متن جامعه، گفت: حداقل این امر تجهیز به ظواهر قرآن است که ارزش‌گذاری برای حفظ قرآن در دهه گذشته برای همین بود و امروز ما دکترین‌های «قلب سلیم» به عنوان اولین دکترین سلامت دینی و دکترین «بیع» را به عنوان نز دانشگاهی دفاع کرده‌ایم البته این همانگونه که رهبری فرموده‌اند نیازمند تلاشی بزرگ، دراز مدت و پرحوصله است.

 

مراکز استراتژیک رسمی مدل غربی تجویز می‌کنند رهبری مدل بومی

 

وی در ادامه با اشاره به سخنان غربی‌ها درباره موفقیت یک دهه گذشته ایران، تاکید کرد: ایران در یک دهه گذشته بدون شلیک یک گلوله در چهار جنگ عراق، افغانستان و 33 روزه و 22 روزه پیروز میدان شده است.

 

عباسی همچنین با بیان اینکه ضعف مدیریت اقتصادی و سیاسی را قبول داریم، گفت: این به دلیل ضعف مدیریت‌های استراتژیک رسمی کشور است که برای نمونه در مرکز مدیریت استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بررسی مکاتب گوناگون و اسناد فرادستی، الگوی توسعه مطلوب مدل «اقتصادی نئوکینزی» معرفی می‌شود و این در حالی است که نیاز به این همه بررسی نیست و یک دانشجوی سال دوم اقتصاد هم می‌داند که این مکتب اقتصادی چیست.

 

وی افزود: این نوع نگاه مدیریت استراتژیک کلان کشور است که موجب می‌شود رهبری یک تنه به میدان بیایند و مثلا در سال گذشته در میان دانشجویان کرمانشاه فرمودند که مدل‌های غربی نباید مبنای اقتصادی کشور قرار بگیرند و برای همین بود که «نشست‌های الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت» را راه انداختند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">