تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

چالش های پیشروی دکترین اقتصاد مقاومتی

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۱۴ ق.ظ
چالش های پیشروی دکترین اقتصاد مقاومتی
20 اردیبهشت 1393 - تالار حکمت دانشگاه گیلان


تیتر یک - به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، حسن عباسی امروز در همایش «چالش های پیشروی دکترین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: این درست است که مبانی نظری، تولید و اشتغال را باید مقاوم سازی کرد؛ اما این نکته مورد توجه است که نمودارهای ما باید براساس نمودارهای جهانی مقاوم شود تا اقتصاد کاملی داشته باشیم.

وی همچنین با ارائه این تعریف از اقتصاد امروز جهان بیان داشت: اقتصاد جهان امروز معضل های کلیدی دارد که یکی از آنها نظریه علمی اقتصاد است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به سایت توابین اقتصاد که توسط راس اِشکار و بسیاری دیگر از اساتید اقتصادی جوامع غربی راه اندازی شد و آنها در این سال از علم اقتصاد و آموزش آن ابراز پشیمانی کرده اند، گفت: امروزه بزرگترین اساتید اقتصادی جهان بر این باور هستند که علم اقتصاد نمی تواند مشکلات بشر را حل کند و این اقتصاد جهان نیست که صعود کرده؛ بلکه این علم اقتصاد است که دچار سقوط شده است.

عباسی با بیان اینکه خلق پول، خلق ثروت نیست؛ بلکه خلق بدهی است، افزود: امروزه در بسیاری از دولت های جهان، اسکناس بدون پشتوانه چاپ می شود که مفهوم کاملی از ربا و البته برخلاف معیارهای علم اقتصادی است و این امر باعث شده که سقوط نظام اقتصادی را شاهد باشیم و این برای آینده نسل جوان ما خطرآفرین است.

وی با اشاره به نظریه ای که توسط مرکز سیاست دوحزبی امریکا در سال 87 منتشر شد و در آن مبنای ارز خرید و فروش نفت را دلار اعلام کرد، گفت: این مدل شکست خورده نظام اقتصادی برپایه لیبرالیسم است و اساتید اقتصاد در جهان از این سیستم اعلام برائت کرده اند؛ در حالی که اساتید اقتصاد ما سکوت اختیار کرده اند و همچنان همین دو مدل اقتصادی شکست خورده یعنی نظام لیبرالی و دموکرات را کشتی نجات اقتصاد می دانند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به توافقات اخیر ایران و آمریکا گفت: اگر تمام خواسته های آمریکا را اجرایی کنیم و حتی از انقلاب کوتاه بیاییم، باز هم تاثیر آن بر اقتصاد ما بیشتر از پنج درصد نیست؛ زیرا این اقتصاد جهانی است که فروپاشیده شده است.

عباسی میزان بدهی کل کشورهای جهان در طول دهه گذشته یعنی بعد از حمله امریکا به عراق را بالای 30 تریلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: 18 تریلیون آن بدهی آمریکاست و رتبه های بعدی مربوط به ژاپن، یونان و کشورهای غربی است.

وی همچنین با اعلام نتایج تحقیقات درباره بحران های سال 2050 که بدهی، پیری، اضطراب، افسردگی، وابستگی به تکنولوژی و شهرنشینی مفرط از جمله آن است، گفت: بخش عمده ای از این بحران ها به اقتصاد مربوط است و تمام بزرگان اقتصادی جهان بر این باورند که تا سال 2050 هیچ چیز نمی تواند اقتصاد جهان را نجات دهد مگر اقتصاد اسلامی که این حرف در کشور اسلامی خودمان هرگز زده نشده است.

عباسی گفت: اگر اراده ملی در کشور به وجود بیاید که مبنای مراودات ملی ما براساس ریال باشد نه دلار، می توانیم به آینده اقتصادی کشور امیدوار باشیم و گرنه کشوری که مراودات ملی را براساس دلار پایه ریزی کند، محکوم به شکست اقتصادی است.

وی با اشاره به آیات قرآن در باب اقتصاد و اهمیت صدقه برای هشت گروه در جامعه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: معنای کلمه صدقه که در قرآن آمده است، مقدار اندک پولی که در صندوق کمیته امداد می اندازیم، نیست و بزرگان دولت ما هنوز این آموزه قرآن را به درستی نمی دانند و در سخنرانی های خود فعالیت های اقتصادی نادرست کشور را اقتصاد طبقه ای می نامند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی اعتقاد داشت که پول نباید کارکند؛ در حالی که امروزه می بینیم بورس و بانک پول را دستمایه فعالیت های نادرست قرار داده است.

عباسی گفت: نظر 191 نفر از بزرگان حوزوی و دانشگاهی بر ربا بودن فعالیت بانک و قمار بودن فعالیت بورس است.

وی افزود: آنچه که در دولت قبل برقرار شد، مدل اقتصادی شیکاگو بود که چندین بار شکست خورده بود و امروزه هم روحانی معتقد است که مکتب نهادگرایان با الگوی کشور منطبق تر است؛ در حالی که این سیستم هم قبلاً شکست خورده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: از نظر اقتصادی تفکرات دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب یکی است و هر دو لیبرالیسم اقتصادی را دنبال می کند.

عباسی همچنین مدل درست اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد و گفت: مکتب اقتصاد پولی باید کنار گذاشته شود بنیان های نظری باید منطبق بر آموزه های قران باشد و باید دلار پایه از مراودات ملی کنار گذاشته شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در مجامع مختلف در داخل کشور مدل های اقتصادی خوبی ارائه شده است؛ اما ما هنوز نمی توانیم یکی از آن مدل ها را اجرایی کنیم و باید توجه داشت که در بحران امروزه تنها نظام اقتصادی اسلامی می تواند اقتصاد جهان را نجات دهد و این مستلزم مقاومت اقتصادی در اکثر کشورهای جهان است.


اخبار مرتبط:
خبرگزاری تسنیم - ژاپن بعد از آمریکا بدهکارترین کشور جهان است

پیک دانشجو - عقبه هر اقتصادی به دلار وصل باشد آن کشور نابود خواهد شد

دیار باران - قطع ارتباط با دلار، ضلع مهم اقتصاد مقاومتی است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">