یک ذهن افسرده و پروار
یک ذهن افسرده و پروار
12 بهمن 1393 - دانشگاه خوارزمی کرج
تیتر یک - به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه البرز، دکترحسن عباسی، در (12بهمن)، درهمایش یک ذهن افسرده و پروار که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهارکرد: درسالهای اخیر به دلیل افزایش وسایل ارتباطی و منابع اطلاع رسانی، حجم گستردهای از اطلاعات به ذهن افرادجامعه وارد شده است.
وی افزود: پذیرش اطلاعاتی که برای ورود آنها به ذهن غالباً انتخاب و غربالگری از سوی فرد صورت نمیگیرد، باعث شده تطابق بین ذهن و مغز افراد به ویژه در نسلهای امروزی به هم بریزد.
عباسی خاطرنشان کرد: طبق بررسیهای به عمل آمده هرکودک ایرانی تا رسیدن به سن مدرسه به طور میانگین هزار انیمیشن نگاه میکند، این در حالی است که کودکان چهار نسل قبل تا رسیدن به این دوره، کاری جز بازی کردن در محیط اطراف محل زندگی خود نداشتند.
وی ادامه داد:در دهه 40 مهمترین منابع کسب اطلاعات کتابها بودند و مثلا فرد برای خواندن کتاب بینوایان که چند جلد بود میبایست لااقل دوماه زمان بگذارد.
ایشان تصریح کرد: در دهه 50 و با ورود سینما دریچهای تازه برای مردم باز شد و به سرعت دریافت اطلاعات نیزاضافه شد.
وی یادآورشد: در این دهه مردم به جای صرف زمان دو ماهه برای خواندن کتاب بینوایان یک بلیت سینما تهیه میکردند و با نشستن برروی صندلی سینما و نگاه کردن به فیلم، مطالب و نکات مهم این داستان را دوساعته به ذهن میسپردند.
عباسی ابراز کرد: بعد از دهه پنجاه تا کنون روشهای دریافت اطلاعات به شدت رشد کرده و امروز فضاهای مجازی، ماهواره، بازیهای رایانهای، فیلمها، سریالهای چند قسمته و ... افراد را احاطه کرده و آنان را شلیک اطلاعاتی میکنند.
این محقق ادامه داد: امروز یک زن خانه دار دهه شصتی که به ماهواره و فضای مجازی دسترسی ندارد به طورمیانگین روزانه سه یا چهار قسمت سریال تلویزیونی نگاه میکند که هریک از این سریالها حجم قابل توجهی از مسائل اجتماعی، فرهنگی و ...را به ذهن او منتقل میکنند.
وی اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که اکثر دانشآموزان از کلاسهای خسته کننده درس گلایه دارند و ادعا میکنند بیشتر صحبتها و مطالب معلمان تکراری است و چیز جدیدی برای آنان ندارد.
ایشان افزود: همین مشکل را اساتید با دانشجویان نیز دارند و به گفته خودشان امروز دانشجویان را به سختی میتوان سرکلاس درس نگه داشت.
رییس مرکز بررسیهای دکترینال ایران گفت: با این روند باید باورکردکه تا 15 سال آینده دوره مدارس و دانشگاههای امروزی به پایان میرسد.
وی ادامه داد: ذهن نسلهای امروزی به نوعی دچار ولع و حرص کسب اطلاعات شده و جلوی ادامه این روند را به سختی میتوان گرفت.
عباسی تاکید کرد: هرچند برخی از اطلاعاتی که امروز وارد ذهن نسلهای جدید میشود کاربرد چندانی ندارد ولی به واسطه ولعی که آنها برای دانستن دارند، نمیتوان از ورود این اطلاعات به ذهن آنها جلوگیری کرد.
وی در پایان گفت: نسل امروز نسل تصویراست وآنچه گذشتگان ما از طریق مطالعه و منابع مکتوب به دست میآوردند، امروزیها ازطریق تصویر و مشاهده دریافت میکنند.